responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 250

إسم الكتاب : شرح فصوص الحكم ( عدد الصفحات : 600)


و نفى مثليّت مراد است مطلقا . پس اگر كاف براى تشبيه وصف باشد ، مفهوم كلام اين باشد [1] كه « لَيْسَ كَمِثْلِه شَيْءٌ » در نفى ، مثل اثبات مثل [2] است . و مثل ، محدود است ، مماثل مثل هم محدود [3] بود . و اگر كاف زايده باشد ، هم تحديد لازم آيد .
زيرا كه ، هر چه از محدود ممتاز باشد « لكونه [4] ممتازا عن المحدود » هم محدود بود .
و اگر مقصود مبالغه است ، در تنزيه به [5] نفى مثليّت مطلقا ، هم تحديد لازم آيد از دو جهت : يكى از مفهوم كلام ، كه آن سلب [6] مثليّت است [7] از وى [ كه ] محدّد [8] اوست ، زيرا كه « ما يمتاز عن الشّىء محدود بامتيازه عنه » . ديگر [9] خبر « كنت سمعه و بصره » چون عين [10] آن شيء باشد ، بلكه چون عين [11] جمع أشياء باشد ، و جمع أشياء محدود است به حدود مختلفه . پس نتيجه اين [12] دهد كه هيچ چيز را گفته [13] نشود ، إلَّا به آن حد ، حد حق گفته شود من حيث الاصطلاح .
* متن فهو السّارى في المسمّى المخلوقات و المبدعات ، و لو لم يكن الأمر كذلك ما صحّ الوجود ، فهو عين الوجود « وَرَبُّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ » بذاته « وَلا يَؤُدُه » حفظ شيء . فحفظه [14] - تعالى - للأشياء كلَّها حفظه لصورته إن يكون الشّىء غير صورته . و لا يصحّ إلَّا هذا ، فهو الشّاهد من الشاهد و المشهود من المشهود . فالعالم صورته ، و هو روح العالم المدبّر له فهو الإنسان الكبير .



[1] د ، س : اين بود كه .
[2] د ، س : مثلست .
[3] س : نامحدود .
[4] س : بكونه .
[5] س : و نفى .
[6] س : سبب .
[7] د : از وى است . س : از ويست .
[8] د ، س : محدود است .
[9] س : ديگر جز . د : ديگر كنت . . .
[10] س : عين شيء .
[11] س : همين .
[12] د ، س : اين باشد .
[13] د ، س : حد گفته نشود .
[14] و ، د : فحفظ الأشياء كلَّها حفظه لصورته .

250

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 250
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست