نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 241
* متن « وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْه مِنْكُمْ وَلكِنْ لا تُبْصِرُونَ » . و إنّما هو يبصر فإنّه مكشوف الغطاء « فبصره حديد » . * شرح درين عبارت تناقضى مىنمايد ، و ليك تناقض نيست . و آن آنست كه مىفرمايد كه : جهنّمى [1] ، در آن روز قرب حق را به خود بيند . زيرا كه غطاء از پيش او مرتفع است و چشمش تيز است ، و كلام الهى ناطق است كه : « من كانَ في هذِه أَعْمى فَهُوَ في الآخِرَةِ أَعْمى ) * [2] » . اين [3] حكم به نسبت با ربّ الأرباب مطلق است ، و اين شقي از آن محجوب [4] است ، و مراد از ديدن [5] قرب ربّ مقيّد اوست كه در دنيا مضلّ [6] بود اينجا [7] منتقم است . * متن و ما [8] خصّ ميّتا من ميّت ، أي ما خصّ سعيدا في القرب من شقىّ « وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْه من حَبْلِ الْوَرِيدِ » و ما [9] خصّ إنسانا من انسان . * شرح يعنى آن كه فرمود كه « وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْه مِنْكُمْ » هيچ ميّتى يعنى [10] هيچ سعيدى را مخصوص نكرد ، به اين قرب از ميّتى ديگر ، كه آن شقي باشد . چنانكه فرمود : « وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْه من حَبْلِ الْوَرِيدِ » ، نگفت كه اين قرب با سعيد [11] است ، و با شقي نيست ، بلكه قرب او - تعالى شأنه - شامل است همه را . * متن فالقرب الإلهيّ من البعد لا [12] خفاء به في الإخبار الإلهيّ [13] .
[1] س : جهنّم . [2] و : « أعمى » ندارد . [3] د ، س : و اين . [4] د ، س : محجوب است . [5] د : ديدن رب ، رب مفيد اوست . [6] د : متّصل . [7] د ، س : و آن جا . [8] د ، س : فما . [9] د : و ما خصّ سعيدا في القرب . [10] د ، س : يعنى سعيدى را . . . [11] س : با سعيدست . [12] س : الَّا خفاء . [13] و : الإلهيّة .
241
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 241