responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 226


و شاهدك الحسّ ، و إن قلت [1] أنّه ليس بأخضر و لا ذى لون لما [2] أعطاه لك الدّليل ، صدقت و شاهدك النّظر العقلىّ الصّحيح . فهذا [3] نور ممتدّ عن ظلّ و هو عين الزّجاج فهو ظلّ نورىّ لصفائه .
* شرح يعنى از تعارض اين دو نظر بدانستيم كه اين دو نور ملوّن به زجاج ، از زجاج ممتد شده و زجاج نيز ظلَّيست نورى از جهت صفايى [4] كه دروست .
* متن كذلك المتحقّق منّا [5] بالحقّ تظهر صورة الحقّ فيه أكثر ممّا تظهر [6] في غيره . فمنّا من يكون الحقّ سمعه و بصره و جميع قواه و جوارحه بعلامات [7] قد أعطاها [8] الشّرع الَّذي يخبر عن الحقّ مع [9] هذا عين الظلّ موجود [10] ، فإنّ الضّمير « من [11] سمعه » يعود عليه : و غيره من العبيد ليس كذلك .
* شرح يعنى همچنين متحقّق بالحق از ما ، كه كمالات إلهيه و صفات ربانيّه در وى ظاهر شد بيشتر از آن كه در غير وى ، و اين [12] متحقق چون زجاج صافى بود ، به نور مودع [13] در وى منوّر غير و مكمّل ناقصان شود . و با [14] اين معنى هم چنان موجود محسوس باشد . و اين معنى مستفاد است از ضمير « كنت سمعه و بصره » .



[1] و : قلت ليس .
[2] د ، س : كما أعطاه .
[3] و : فهذا النّور الممتد عن الظل هو عين الزجاج .
[4] و : « صفايى » ندارد .
[5] س : منّا تظهر . د : يظهر لصفائه .
[6] د ، و : يظهر .
[7] س : لعلامات .
[8] و : أعطيها .
[9] د ، س ، و : و مع هذا .
[10] د ، س : ممدود .
[11] د : « من سمعه » ندارد .
[12] س : « و اين . . . نور مودعه در وى » ندارد .
[13] د : مودعه .
[14] د : و اين معنى . . . موجود باشد .

226

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست