responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 201


شرع و ناموس گويند .
* متن فمن اتّصف بالانقياد لما شرعه الله له ، فذلك الَّذي قام بالدّين و أقامه ، أي أنشأه كما يقيم الصّلاة . فالعبد هو المنشئ للدّين و الحقّ هو الواضع للأحكام . فالانقياد هو [1] عين فعليك ، فالدّين من فعلك . فما سعدت إلَّا بما كان منك [2] . فكما أثبت [3] للسّعادة لك ما كان فعلك [4] كذلك ما أثبت الأسماء الإلهيّة إلَّا أفعاله و هي أنت و هي المحدثات .
* شرح يعنى افعال و آثار ، مظهرات و معرفات اسمايند و آن اسما عبارت [5] است از اعيان ثابتهء تو ، كه [6] خطاب « أنت بالكلّ واحد واحد [7] » از اعيان موجودات [8] است .
* متن فبآثاره سمّى إلها و بآثارك سمّيت سعيدا . فأنزلك الله - تعالى - منزلته إذا أقمت الدّين و أنقدت إلى ما شرعه لك [9] .
* شرح يعنى به سبب آثارى كه مألوهست [10] ، حق را إله [11] نام شد . و به سبب آثار مرضيّه از عبد ، او را سعيد نام شد . پس لطف حق ببين كه در تحقّق كمال تو ، به افعال تو ، ترا نازل منزل [12] خود گردانيد . چرا كه كمال او به الوهيّت ظاهر مىشود ، و الهيّت به آثار افعال تو به ظهور مىرسد .



[1] د ، س ، و : « هو » ندارد .
[2] و : فعلك .
[3] د ، س : أثبتت .
[4] د : من فعلك .
[5] د ، س : عبارتست .
[6] د ، س : و خطاب .
[7] د : واحد از اعيان .
[8] س : موجودست .
[9] س : ذلك .
[10] د : به الوهيّت . س : مالوهست حق اله .
[11] و : كه .
[12] د : منزل .

201

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست