نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 2
جمالش نداند ، منزّهى كه سبحات انوار تنزيهش اجنحهء طايران افهام [1] و اوهام ذوى العقول [2] سوخته ، مقدّسى كه صولت [3] كمال تقديسش بصاير كرّوبيان از ملاحظهء [4] آثار لطايف جمالش بردوخته . و صلوات بى حدّ و درود بى عدّ بر [5] مربّى شجرهء ايمان [6] و آفتاب عالم عرفان ، گنج حقايق اسرار و معانى ، بدر فلك انوار اخبار ربّانى ، سيّد انبياء ، و امام أصفياء ، محمّد مصطفى ، و بر اهل بيت او - كه مكاشفان [7] اسرار عالم حقيقتاند - و بر [8] صحابهء كرام او ، كه عرفاى منازل راه طريقتاند [9] . اما بعد ، چون مقرّر است كه امتياز شرف و رتبت نوع انسان از [10] انواع ديگر حيوانات به واسطهء علم است ، و اشرف علوم علم توحيد است - كه موضوع آن ذات حضرت الهيّت [11] و اسرار صفات ازليّت است ، و حصول سعادت ابدى ممكن نيست مگر به اقتناى [12] اسرار آن ، و فوز به درجات سرمدى ميسّر نمىگردد الا به اجتناى [13] اثمار آن . و غواصى كردن در تيّار لجّهء اين درياى [14] بيكران ، و استخراج جواهر حقايق و معانى ، از قعر اين درياى بى پايان ممكن نگشت ، مگر اعيان اولياء [15] را - سلام الله عليهم أجمعين [16] - كه خلاصهء اهل عالماند بعد از انبياء عليهم السلام - : طايفه اى كه سينههاى [17] ايشان مهبط انوار الهى است ، و دلهاى ايشان مظهر [18]
[1] ب : افهام اولى العقول . [2] د ، س : آ : اولى العقول . [3] آ : صورت اسرار . [4] د : ملاحظهء لطايف . [5] د ، س : بىعد مربى . [6] آ : اعيان . [7] ب : مكاشفات . [8] آ : تا - اما بعد - ندارد . [9] ب : تا مقدمه ندارد . [10] آ : از ديگر . [11] آ : الوهيت . د ، س ، و : الهيّه ، ازليّه . [12] آ : به اقتباس انوار . [13] د ، س : باجتباء اسماء - آ : باختيار آثار آن . [14] آ : بحر . [15] آ : اعيان ثابتات تأثيرات انبيا را - عليهم السّلام - [16] د ، س : « أجمعين » ندارد . [17] آ : سيماى . [18] آ : مخزن .
2
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 2