نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 193
و مفهوم سخن اينست كه دو حضرت كه متقابل باشند ، هر دو را [1] دو اعتبار است يكى حقيقت جامعه بينهما ، ديگر اعتبار تغاير بينهما . پس چون نظر كنيم به وحدت حقيقت [2] ، حكم كنيم به عدم تماثل و تضاد ، و اعتبار عبوديّت [3] نكنيم و چون نظر [4] به تغاير كنيم بينهما كه ، آن ناشى از [5] تعيّن اين و اطلاق آنست ، حكم كنيم به تماثل [6] و تضاد ، و اينجا ربوبيّت و عبوديّت معتبر است . * متن < شعر > فلم يبق إلَّا الحقّ لم يبق [7] كائن فما ثمّ موصول و ما ثمّ بائن بذا جاء برهان العيان فما أرى بعينىّ إلَّا عينه إذ [8] أعاين < / شعر > * شرح [9] ظاهر است . * متن « ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّه » أن يكونه [10] لعلمه بالتّمييز . * شرح يعنى اين مقام كه رضاى حق است ، از عبد حاصل نگردد مگر آن كه از ربّ خود بترسد ، و به حقّ عبوديّت قيام نمايد . چون دانست كه مقام عبوديّت ممتاز است از ربوبيّت ، و چون كلام پيشين در جمع بود ، خواست تا در مقام فرق بعد الجمع سخن [11] گويد . * متن دلَّنا على ذلك جهل أعيان في الوجود بما أتى به عالم .
[1] س : هر دو را اعتبارست . [2] د : حقيقيّه . س : حقيقيّهء جامعه بينهما ديگر اعتبار حكم كنيم . [3] د ، س : عبوديّت و ربوبيّت نكنيم . [4] د ، س : و چون نظر كنيم به تغاير . [5] س : از تعيّن است و اطلاق است . [6] س : به قاتل و ضاد . [7] د ، س ، و : و الحق كائن . [8] س : إذا و عاين . [9] د ، س : ندارد . [10] د ، س : أن يكون هو لعلمه . [11] د ، س : نيز سخن گويد .
193
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 193