نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 176
الحقّ - تعالى [1] - في صورة يردّها الدّليل العقلىّ أن نعبّر [2] تلك الصّورة بالحقّ المشروع إمّا في حقّ [3] حال الرّائى أو المكان الَّذي رآه فيه أو هما معا . فإن [4] لم يردّها الدّليل العقلىّ أبقيناها على ما رأيناها كما نرى [5] الحقّ في الآخرة سواء . * شرح يعنى از واقعهء إبراهيم و ابتلاى او و تسليم اسحاق و آمدن فدا و گفتن [6] حق إبراهيم را كه : « قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا » ، از اين جمله حق - تعالى - ما را أدب آموخت كه چون مقام نبوت مقتضى چنين أدب [7] است ، غير مقام نبوت [8] بطريق أولى . پس ما ازين جمله دانستيم كه حق را در واقعه ديدن از دو حال [9] بيرون نبود : يا [10] در صورت [11] مثالى حسّى ، كه دليل عقلى معتبر در شرع آن را رد كند ، يعنى در صورت نقصان ديده [12] شود كه در شرع هيچ وجه مثبت آن نبود [13] يا در صورت كمال مقبول شرع [14] ، يا در صورت ناقص كه مثل آن در شرع وارد [15] بود ، چون : مرض و قرض . پس در صورت مردود [16] محتاج باشيم به تعبير ، به نسبت حال رائى ، يا به نسبت مكان [17] رؤيا و شرف و خسّت [18] آن ، يا نسبت يا شرف و خسّت زمان رؤيا . و امّا آن چه ادلَّهء شرع آن را [19] رد نكند ، در آن محتاج به تعبير نباشيم [20] .
[1] و : ندارد . [2] د : أن تعبير . [3] د ، س : في حق الرّائى . [4] ع : و أن . [5] د : ترى . و : يرى . [6] د ، س : قول حق . [7] د ، س : آدابست . [8] د ، س : نبوت اولى . [9] د : حالى بيرون . [10] د : امّا . [11] س : در صورتى مثال . [12] د ، س : ديده باشد . [13] د ، س : بود . [14] د : در شرع . [15] س : « وارد . . . در صورت » ندارد . [16] د ، س : هر دو . د : محتاجم . س : محتاج آييم . [17] د ، س : بامكان . [18] د ، س : حيثيّت مكان بهم . [19] س : او را . [20] د : نباشم .
176
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 176