نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 161
إلَّا نفسك و لا تذمّ إلَّا نفسك ، و ما يبقى للحقّ [1] الَّا حمد افاضة الوجود لأنّ ذلك له لا لك . * شرح خلاصه سخن آنست كه حق گاه آينه عالم است ، و گاه عالم آينه حق . پس اگر تو آينه حق باشى [2] حكم ترا باشد در نمايندگى . زيرا كه ظهور حق در آينه تو به حسب قابليّت تو بود و اگر حق مرآت تو باشد ، حكم هم ترا [3] باشد كه در آينه خود را و استعداد خود را مشاهده كنى . و اگر گويى من موجودىام [4] به اين اعتبار كه وجود از حق به من فايض گشت و من به آن وجود پيدا شدم ، هم حكم [5] ترا باشد درين وجود ، و اگرچه [6] حق فايض [7] و حاكم است ، امّا بجز افاضت وجود نمىفرمايد [8] ، و آن نيز به حسب استعداد تو و به [9] موجب اقتضاى عين تو . * متن فأنت غذاؤه بالأحكام [10] ، و هو غذاؤك بالوجود . فتعيّن عليه ما تعيّن عليك . فالأمر منه إليك و منك [11] إليه . غير أنّك تسمّى مكلَّفا و ما [12] كلَّفك إلَّا بما قلت له كلَّفنى بحالك و بما أنت عليه . و لا يسمّى مكلَّفا : اسم مفعول . * شرح أي لا يسمّى الحقّ مكلَّفا . ديگر ظاهر است . * متن < شعر > فيحمدني و أحمده و يعبدني و أعبده ففي حال أقرّ به و في الأعيان أجحده < / شعر >
[1] س : « للحقّ » ندارد . [2] د : . . . باشى ترا باشد . [3] د : مر ترا باشد . [4] س : موجودام . [5] س : حكم همه ترا . د : حكم هم مر ترا . [6] د : اگرچه . [7] د ، س : فايض است و حاكم است . [8] د : نمىفزايد . [9] د : و موجب . [10] و : في الاحكام . [11] س : منه . [12] س : للمكلَّف .
161
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 161