نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 158
هو الأمر عليه . و لكنّ عين الممكن قابل للشيء [1] و نقيضه في حكم دليل العقل و أيّ الحكمتين المعقولين وقع ، ذلك هو الَّذي كان عليه الممكن في حال ثبوته . * شرح يعنى ، حرف « لو » از براى امتناع الشيء لامتناع غيره است . پس چون قبول هدايت در استعداد همه نبود ، مشيّت هدايت همه را نبود كه مشيّت تابع علم است ، و علم به آن حاصل بود كه همه نفوس را استعداد قبول هدايت علم نيست . و عقل كه محجوب و عاجز است از ادراك حقيقت ، حكم مىكند كه ممكن قابل [2] شيء و نقيض آنست ، اگر همه هدايت رسدش [3] قبول كند و اگر ضلالت همچون [4] كورى كه نزد او كسى حاضر شود و سخن نگويد ، عقل كور حكم مىكند [5] كه اين حاضر زيد است يا غير زيد ، اگر چه اين حكم به سبب امكان درست است ولى في نفس الأمر يكى راست [6] است و يكى دروغ ، و واقع يكى بيش نبود . و صاحب كشف داند كه اعيان [ كه ] با سرها صور اسماى متكثّره الهيّت و مظاهر اسمااند در علم عين [7] اسما و صفاتاند قايم [8] به ذات قديم ، بل من حيث الحقيقة و الهويّة عين [9] ذاتاند ازلا و ابدا ، جعل و ايجاد متعلَّق او نگشته است . چنانكه فنا و عدم به [10] آن عين متظرف [11] نشود . چنانكه كسى [12] را نرسد كه گويد : كلب [13] را چرا نجس العين آفريد [14] و انسان را طاهر ، همچنان نرسد كسى [15] را كه گويد : چرا عين مهدىّ قابل هدايت و ضال قابل
[1] و : قابل الشيء . د : الحكمين . [2] س : قابل الشيء . [3] د : رسد پيش قبول كند . [4] د ، س : همچو . [5] د ، س : كند . [6] د : راستست . [7] د ، س : بل عين . [8] و ، س : قايمه . [9] د : « عين ذاتاند » ندارد . [10] د ، س : هرگز به آن عين متطرق نشود . [11] و : متظرق . [12] س : كس را . [13] د ، س : كه چرا كلب را . د : « كلب را » ندارد . [14] س : گردانيد . [15] د : كس را .
158
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 158