responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 156


* شرح مفهوم [1] سخن آنست كه معرفت ذات إلهيّه مع جميع الأسماء و الصفات ، ممكن نگردد الَّا به آن كه استدلال كند به عبوديّت بر معبوديّت . و چون عين بصيرت گشاده شود در ثانى الحال ، به كشف بداند كه أعيان وجود مظاهر هويّت ذاتاند [2] ، و ظهور هويّت مطلقه است كه ظاهر گشته در عين كثرت . پس خود دليل بود بر ذات خود .
* متن ثمّ يأتى الكشف الآخر فيظهر لك صورنا فيه فيظهر بعضنا لبعض في الحقّ ، فيعرف بعضنا بعضا [3] و يتميّز بعضنا عن بعض .
* شرح مراد ازين كشف مقام فرق بعد الجمع است كه آن را جمع الجمع نيز گويند [4] .
* متن فمنّا من يعرف أنّ في الحقّ وقعت هذه المعرفة لنا بنا ، و منّا من يجهل الحضرة الَّتي وقعت فيها هذه المعرفة بنا [5] :
« أَعُوذُ بِالله أَنْ أَكُونَ من الْجاهِلِينَ » . و [6] بالكشفين معا ما يحكم [7] علينا إلَّا بنا لا ، بل نحن نحكم علينا بنا و لكنّ فيه .
* شرح يعنى ، بعضى از ما چنانيم كه ، مىدانيم [8] كه ، در مرآت ذات و حضرت علم [9] ما را اين معرفت شد ، تا به حكم مناسبت ، ما را اين عرفان واقع شد . و بعضى چنانيم كه به سبب كثرت غواشى نشأت عنصرى و ظلمات خلقيّه آن حضرت را و معارف واقع ميان أعيان ، نمىدانيم . و مراد [10] « بالكشفين » كشف اولست [11] كه معطى اين معنيست [12] : كه موجود حق است لا غير ، ظاهر در مراياى اعيان . و كشف دوم



[1] د : مفهوم اين سخن .
[2] د : ذاتند .
[3] س : عن بعض .
[4] د ، س : خوانند .
[5] س : « و منّا . . . المعرفة بنا » ندارد .
[6] س : و بالكشف .
[7] و : نحكم .
[8] س : مىدانيم در مرات .
[9] د : علم مطلق .
[10] د : مراد از . . .
[11] د : كشف اول . س : كشف اول آنست .
[12] د ، س : معنى است .

156

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 156
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست