نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 144
قوله « و الأمر واحد » . يعنى جملهء اين امثله كه گفتيم همه را چون [1] ظهور واحد دان در اعداد ، كه در هر مرتبه اى [2] واحد است به حقيقت و واحد [3] نيست به تعيّن . * متن فمن [4] الطَّبيعة و من الظَّاهر منها و ما رأيناها نقصت بما ظهر منها و لا زادت بعدم ما ظهر ؟ و ما الَّذي ظهر غيرها : و ما هي عين ما ظهر لاختلاف الصّور بالحكم عليها : فهذا بارد يابس و هذا حارّ يابس : فجمع باليبس و أبان بغير ذلك . و الجامع الطَّبيعة لا ، بل العين [5] الطَّبيعة . * شرح يعنى طبيعت كه باشد ؟ جز [6] اثر وجود حق . و آن كه از طبيعت ظاهر شود [7] كه باشد ؟ جز افراد طبيعت . و از طبيعت نه به ظهور هيچ كم گردد و نه به عدم ظهور هيچ زيادت شود . و چه چيز است كه از طبيعت ظاهر شد غير از طبيعت ؟ و نيست طبيعت آن چه ظاهر شد [8] . چرا كه طبيعت حقيقتى [9] واحدة است . و آن چه ازو ظاهر شد مختلف است . مثلا مىگوييم [10] : فلان چيز سرد و خشك است ، و فلان چيز گرم و خشك است [11] ، پس بينهما جامع [12] يبس است . و در وى تنبيه است به اصل جامع ، و حرارت و برودت مميّز گشت آن را از يك ديگر . و در [13] وى تنبيه است بر فرعيّت ، و حال آن كه جامع ميان [14] جميع صور طبيعت است . بلكه آن عين واحدهء
[1] س : ظهور چون . [2] د ، س : مرتبه . [3] د : و وحدانيّت . [4] س : فمنّا . [5] و : عين . [6] س : جز از وجود حق . [7] د ، س : شد . [8] س : نشد . [9] د ، س : حقيقت . د : واحد . [10] د : مىگوييم . [11] س : « است » ندارد . [12] د ، س : يبس جامع شد . س : يابس . [13] د : دورى . [14] س : در ميان .
144
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 144