نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 142
عدد خود اوست . زيرا كه واحد [1] است كه به تكرار خويش وجود اعداد ، پيدا مىكند . و چنانچه در هر مرتبه اى [2] از مراتب مذكور مىگويى كه جمع آحاد است [3] ، با آن كه مىگويى كه نه جمع آحاد است فقط . بلكه جمع آحاد است مع مرتبة مخصوصة بها . * متن و من عرف ما قرّرناه في الأعداد و إنّ نفيها عين إثباتها [4] ، علم أنّ الحقّ المنزّه هو الخلق المشبّه ، و إن كان قد تميّز الخلق من الخالق . فالأمر [5] الخالق المخلوق ، و الأمر المخلوق الخالق . كلّ ذلك من عين واحدة لا ، بل هو العين الواحدة و هو العيون [6] الكثيرة . * شرح يعنى هر كه شناخت آن چه تقرير كردم كه عدد عبارت است از ظهور واحد در مراتب متعدّده ، و نفى عدديّت كردن از واحد عين اثبات عدديّت است واحد را چرا كه اعداد جز مجموع آحاد نيست ، ازين مثال [7] بداند كه حقّ منزّه [8] از نقايص امكان و مقدس از كمال اكوان ، عين خلق است مشبّه شده به امكان و اگر چه خلق از خالق جداست به صفت حدوث و امكان . پس [9] تسميه به حسب مراتب باشد ، تا همان [10] شيء كه خالق است ، بعينه در مرتبهء تعيّن ، كه خلقيّت است ، مسمّى به خلق [11] باشد ، و همان شيء كه مخلوق است ، در مرتبهء ديگر به حسب ظهور حق در وى ، آن را خالق گويند . بلكه اين وجود خلقى عين آن واحد [12] است
[1] س : واحدست . [2] د ، س : مرتبه . و : مرتبهء [3] د ، س : است مع مرتبه . . . س : مع المرتبة . [4] د ، س ، و : ثبتها . [5] س : و الأمر . [6] د ، س : و هو العين . [7] د : مثال نيست . س : بدانند . [8] د : منزّه است . س : « منزّه است » ندارد . [9] د ، س : « پس » ندارد . [10] س : جان . [11] د ، س : به خالق . [12] د ، س : واحدة .
142
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 142