نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 124
و الحكم [1] . * شرح يعنى صاحب حركت دوريّه را ، وجود محيط است بكلّ شيء . زيرا چه [2] او مشاهد حقيقت وجود است در جميع مظاهر كه « فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْه الله » . * متن و « مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ » فهي الَّتي خطت [3] بهم فغرقوا في بحار العلم باللَّه ، و هو الحيرة « فَأُدْخِلُوا ناراً » في عين الماء . * شرح يعنى ، خطاياى [4] ايشان واجب گردانيد كه غرق گردند . و مفهوم ديگر آن كه خطوات ايشان در آورد ايشان را در بحار علم باللَّه تا غرق حيرت شدند [5] . چرا چه جهات علم باللَّه متكثره است هر آينه مخيّر [6] سالك بود . و نار محبّت بود [7] ايشان را در عين ماء [8] علم . * متن و [9] في المحمّديّين « وَإِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ » : سجّرت التّنّور إذا أوقدته . * شرح يعنى آتش در آب نباشد ، مگر امر معنوى . مراد [10] شيخ آنست كه بحار رحمت ذاتيّه كه آن خاص به كاملان [11] است ، چون متلاطم شود ، ظهور او به صورت نار بود [12] ، كه مفنى نقوش اغيار و مبقى سيّار است به ذات مالك جبّار .
[1] و : « و الحكم » ندارد . [2] س : همه او مشاهده . [3] د : خطب . [4] س : خطياى . [5] د : گشتند . [6] س : محيّر : د : مجبر [7] د ، س : برد . [8] س : ايشان را در علم . د : ما علم . [9] د ، س ، ع : « و » ندارد . [10] د ، س : و مراد . [11] س : به كاملانست . [12] د ، س : باشد .
124
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 124