responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 124


و الحكم [1] .
* شرح يعنى صاحب حركت دوريّه را ، وجود محيط است بكلّ شيء . زيرا چه [2] او مشاهد حقيقت وجود است در جميع مظاهر كه « فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْه الله » .
* متن و « مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ » فهي الَّتي خطت [3] بهم فغرقوا في بحار العلم باللَّه ، و هو الحيرة « فَأُدْخِلُوا ناراً » في عين الماء .
* شرح يعنى ، خطاياى [4] ايشان واجب گردانيد كه غرق گردند . و مفهوم ديگر آن كه خطوات ايشان در آورد ايشان را در بحار علم باللَّه تا غرق حيرت شدند [5] .
چرا چه جهات علم باللَّه متكثره است هر آينه مخيّر [6] سالك بود . و نار محبّت بود [7] ايشان را در عين ماء [8] علم .
* متن و [9] في المحمّديّين « وَإِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ » : سجّرت التّنّور إذا أوقدته .
* شرح يعنى آتش در آب نباشد ، مگر امر معنوى .
مراد [10] شيخ آنست كه بحار رحمت ذاتيّه كه آن خاص به كاملان [11] است ، چون متلاطم شود ، ظهور او به صورت نار بود [12] ، كه مفنى نقوش اغيار و مبقى سيّار است به ذات مالك جبّار .



[1] و : « و الحكم » ندارد .
[2] س : همه او مشاهده .
[3] د : خطب .
[4] س : خطياى .
[5] د : گشتند .
[6] س : محيّر : د : مجبر
[7] د ، س : برد .
[8] س : ايشان را در علم . د : ما علم .
[9] د ، س ، ع : « و » ندارد .
[10] د ، س : و مراد .
[11] س : به كاملانست .
[12] د ، س : باشد .

124

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست