نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 118
تصرف نمايد از مال و اولاد و نعم ، داند [1] كه هم متصرّف و هم متصرّف فيه به خود عدم محضند . و آن چه اطلاق اسم وجود بر آن [2] مىتوان كرد آن حق است . پس هر [3] تصرف به حقيقت در آن چيزى بود كه آن ملك اين و اين ملك آنست ، و الحق [4] ملك الملك به اين بود . و اين از اسئلهء [5] حكيم ترمذى است - قدّس سرّه - كه ما ملك الملك ؟ شيخ [6] فرمود كه : ملك [7] الملك هو الحق في حال مجازاة العبد على ما كان منه بما أمر به . * متن « وَمَكَرُوا مَكْراً كُبَّاراً » لأنّ الدّعوة إلى الله - تعالى - [8] مكر بالمدعوّ لأنّه [9] ما عدم من البداية فيدّعى إلى الغاية . « أدعو الله [10] » فهذا عين المكر « عَلى بَصِيرَةٍ » فنبّه أنّ الأمر له كلَّه فأجابوه مكرا كما دعاهم . * شرح يعنى دعوت به چيزى باشد كه آن كس را نبود و چون ايشان [11] از مظاهر هويّت بودند ، پس اين دعوت عين مكر است . اما اين از [12] نبى پسنديده است ، يعنى نبى مىداند كه ايشان مظاهر [13] هويّتاند . اما اين مدعوّ بىخبر [14] است . پس طريق آنست كه به مكر محمود او را دعوت كند ، تا در ساير موجودات اين معنى مشاهده كند كه همه مظهر يكىاند . پس چون مكر نوح به قوت استعداد دريافتند ، معاملت با وى هم از راه مكر [15]
[1] د : دادند . [2] د ، س : به آن . [3] د ، س : پس تصرف او . [4] س : جمله تكرارى آمده . [5] د ، س ، و : اسوله . [6] س : شيخ رضى اللَّه عنه . [7] س : ملك الحق في حقّ مجازات العبد . [8] د ، س ، و : ندارد . [9] و : لان . [10] د ، س : ندارد . و : در حاشيه : « أَدْعُوا إِلَى اللَّه » . [11] س : انسان . [12] س : از نبى اين . [13] س : مظهر . [14] س : بىخبرست . [15] س : مكر وى .
118
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 118