نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 117
كس را وجود و كمال به اصالت نيست مگر حق را ، پس توقيع ربّانى دربارهء ايشان مطابق كشف ايشان آمد و اجازت تصرف با [1] او همراه كه : « وَأَنْفِقُوا . . . » الآية . قوله « فهم فيه [2] مستخلفون فيهم » يعنى امت محمد [3] مستخلف [4] در قوم نوح و جميع امم ماضيه [ اند ] ، كه ايشان نيز از ملكند و ملك خداى [5] تعالى راست ، و خداى محمديان را وكيل كه « اتّخذوه [6] وكيلا » ، پس ملك محمديان را باشد اما ملك استخلاف نه ملك استقلال . * متن و بهذا [7] كان الحقّ - تعالى - مالك الملك [8] ، كما قال التّرمذىّ - رحمه الله [9] - . * شرح يعنى حق - تعالى - وعدهء مجازات عباد به اعمال صالحه فرمود و جزاى اعمال به حسب نيّات [10] است . كسى بود كه نظر او در اعمال [11] جنت بود ، و باشد كه عمل او لله باشد و حق جزاى اين مخلص بود كه [12] « من كان لله كان الله له و من قتلته [13] فعلىّ ديته » . يا خود گوييم كه هر نعمتى كه از حق به بنده مىرسد تابع نعمت وجود [14] است كه قيام هر شيء به وى است ، بلكه [15] وجود است كه متعيّن [16] شده بر سبيل تنزل و ظهور در مظاهر متكثّره [17] . پس عارف كامل در هر چه
[1] د : به او . [2] د ، س : « فيه » ندارد . [3] س : محمّد صلَّى اللَّه عليه و سلَّم . [4] د ، س : مستخلفند . . . و در . . . [5] د ، س : خدايراست جلّ و علا . [6] د : فاتّخذه . [7] د ، و : و لهذا . [8] د ، س ، و : ملك الملك . [9] س ، و : رحمة اللَّه عليه . [10] س : نيّاتست . [11] د ، س : در عمل . [12] س : « كه » ندارد . [13] د : قتله . س : قتلت . [14] س : وجودست . [15] س : بل . [16] س : معيّن . [17] س : متكثّر .
117
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 117