نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 11
، « لا يزال [1] يتقرّب العبد إليّ بالنّوافل حتّى احبّه فإذا أحببته كنت سمعه و بصره و لسانه و يده و رجله فبي يسمع [2] » ، « لو دلى [3] احد حبله لهبط على الله . » و اين جمله از آيات و احاديث و بسيارى ديگر مثل [4] [ اين ] ، دليل است اين طايفه [5] را كه همه ازوست و بدوست ، بلكه خود ، همه اوست . شعر : < شعر > اى آن كه حدوث و قدمت اوست همه سرمايهء شادى و غمت اوست همه تو ديده ندارى كه به خود درنگرى ور نه ز سرت تا به قدم اوست همه [13] < / شعر > و بدان كه سخنان شيخ - رضى الله عنه در اين كتاب ، جمله مبني بر حضرات و تنزلات است چنانچه [6] ابتداى كتاب به حمد ذات و ذاكر اكمل صفات است . * متن [7] قال [8] : رضي الله عنه [9] - الحمد لله منزّل الحكم على قلوب الكلم . * شرح اضافت حمد به اسم « الله » كرد تعليما عن الله في كتابه . امّا حمد [10] حق در مقام جمع الهى ، ذات نامتناهى خود را ، بر سه قسم است : قولى و فعلى و حالى . امّا قولى چنانچ [11] در كتب آسمانى تعريف [12] نفس خود فرمود و امّا فعلى
[1] د ، س : لا يزال العبد . آ : ناقص آورده . [2] ب : فبي يسمع و بى يبصر و بى ينطق و بى يمشى . [3] س : ادلى . [4] د ، س : مثل اين دليلست . [5] آ : طايفه را هم ازوست . ب : كه همه اوست و بروست بلكه وجود همه اوست . [13] آ : تم الرسالة الشريفة و الحمد للَّه رب العالمين و الصلاة و السلام على رسوله محمّد و آله أجمعين . ب : و السلام على من اتبع الهدى . تمت الرسالة - و الحمد للَّه رب العالمين و صلى اللَّه على محمّد و آله [6] د ، س : چنانكه . [7] دو كلمه « متن » و « شرح » كه در سه نسخه در صفحات اول يا بصورت « قوله » در متن عربى فصوص الحكم و يا اصلا چيزى نيامده است . من اين دو كلمه را از نسخه « د » از صفحهء 48 به بعد آورده است براى يك دست شدن كتاب از آغاز متن و شرح به كار مىبرم . رك مقدمه مصحّح . [8] د : قال الشيخ . [9] د : قدس اللَّه سره . [10] س : حمد در . [11] د ، س : چنانكه . [12] س : تعريف آسمانى .
11
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 11