responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أساس الإقتباس ( فارسي ) نویسنده : خواجه نصير الدين الطوسي    جلد : 1  صفحه : 3

إسم الكتاب : أساس الإقتباس ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 617)


مقدمه محرر كتاب گويد بعد از حمد و شكر خداى جل جلاله بر نعم و ايادى نا متناهى كه وصولش بهر يكى از بندگان متواتر و متوالى است و صلوات و تحيات بر بندگان شايسته او از انبياء و اولياء على الخصوص بر محمد مصطفى و آلش عليهم الصلوه و السلام در تحرير اين مجموع شروع كرده آمد بر عزم آنك طرفى صالح از آنچه از اهل علم منطق در اين فن استفاده كرده است يا بحسب قواعد و اصول اين صناعت استنباط نموده بر وجهى كه او را روشن شده است ايراد كند و از ابطال مذاهب باطل در هر بابى كه مؤدى باشد باطناب به قدر امكان احتراز كند و اگر در بعضى مواضع بذكر مذهبى فاسد احتياج باشد به اشارتى موجز اقتصار كند و آنچه تصرف را در آن مجال نباشد بر وجه مذكور در كتب اهل صناعت نقل كند تا كتاب ناقص نباشد و چون اين علم به نسبت با ديگر علوم خاصه اقسام حكمت بمثابت قاعده و بنياد است اين مجموع را باساس الاقتباس موسوم كرد توقع بكرم كسانى كه اين كتاب به نظر ايشان بگذرد آنست كه دعاى خير دريغ ندارند و در اصلاح خللهائى كه قابل اصلاح بود مضايقه نكنند و الله الموفق و المعين .
ابتداى سخن در منطق هر علمى و ادراكى كه باشد چون آن را اعتبار كنند از دو حال خالى نباشد يا مجرد يابند از حكم چه باثبات و چه بنفى و آن را تصور خوانند يا مقارن حكم يابند باثبات يا نفى و آن را تصديق خوانند مثال تصور حيوان ناطق و مثال تصديق اين حيوان ناطق است يا اين حيوان ناطق

3

نام کتاب : أساس الإقتباس ( فارسي ) نویسنده : خواجه نصير الدين الطوسي    جلد : 1  صفحه : 3
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست