لوح شخصيات : موجبه محصله زيد دانا است : صادق بود در صورت اول كه موصوف است باشرف متقابلين و كاذب در پنج صورت باقى سالبه محصله زيد دانا نيست : كاذب بود در صورت اول كه موضوع موصوف بود باشرف المتقابلين و صادق در پنج صورت باقى سالبه معدوله زيدنادان نيست : صادق بود در دو صورت اول و ششم و كاذب در چهار صورت باقى موجبه معدوله زيد نادانست : كاذب بود در دو صورت اول و ششم و صادق در چهار باقى سالبه عدميه زيد جاهل نيست : كاذب بود در صورت دوم تنها كه موصوف باخس المتقابلين بود و صادق در پنج صورت باقى موجبه عدميه زيد جاهل است : صادق بود در صورت دويم تنها كه موصوف باخس المتقابلين بود و كاذب در پنج صورت باقى بجهل جهل مركب مىخواهيم كه مقابل علم است نه جهل البسيط كه عدم علم بود و چون موجبه محصله و سالبه معدوليه و سالبه عدميه را كه برابر يكديگر نهاده ايم در طول و بمعنى به يكديگر نزديكند اعتبار كنيم موجبه محصله در يك صورت صادق است و سالبه معدوليه در همان صورت و در صورت ششم و سالبه عدميه در همان دو صورت و در سه صورت ديگر معلوم شود كه موجبه محصله خاصتر است از سالبه معدوليه و سالبه معدوليه از سالبه عدميه و از وضع خاص وضع عام لازم آيد و لازم هر عامى لازم خاصى باشد و منعكس نشود پس سالبه عدميه لازم سالبه معدوليه بود و او لازم موجبه