responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 17

إسم الكتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 157)


از آن طرف كشتارى كه قريب پانزده سال است به دست اربابهاى اين هيئتهاى حاكمه در ويتنام [1] واقع مىشود ، و چه بودجه هايى خرج شده و چه خونهايى ريخته شده است ، اشكالى ندارد ! اما اگر اسلام براى اين كه مردم را در برابر قوانينى كه براى بشر مفيد است خاضع كند ، فرمان دفاع يا جنگ بدهد ، و چند نفر مفسد و فاسد را بكشد ، مىگويند اين جنگ چرا شده است ؟
تمام اينها ، نقشه هايى است كه از چند صد سال پيش كشيده شده ؛ و بتدريج دارند اجرا مىكنند و نتيجه مىگيرند . ابتدا مدرسه‌اى در جايى تأسيس كردند و ما چيزى نگفتيم و غفلت كرديم ، امثال ما هم غفلت كردند كه جلو آن را بگيرند و نگذارند اصلًا تأسيس شود . كم كم زياد شد ، و حالا ملاحظه مىفرماييد كه مبلغين آنها به تمام دهات و قصبات رفته‌اند و بچه هاى ما را نصرانى يا بى دين مىكنند . [2] نقشه آن است كه ما را عقبمانده نگه



[1] ويتنام پس از سالهاى طولانى مبارزه با استعمارگران فرانسوى و ژاپنى ، از سال 1960 م . بار ديگر درگير جنگى فراگير با آمريكا شد . اين جنگ كه به سال 1973 با شكست و عقبنشينى نيروهاى آمريكايى پايان گرفت ، صدمات و تلفات بسيارى بر مردم ويتنام وارد ساخت . ارقام مستند زير هر چند از توصيف دقيق ميزان تلفات و ضايعات اين تهاجم بىرحمانه قاصر است ، مىتواند تا حدى گوياى واقعيات تلخ تاريخ معاصر باشد : تا اوايل سال 1965 كه دامنهء جنگ به ويتنام شمالى كشيده شد ، اين تعداد از مردم ويتنام جنوبى هلاك گرديده يا صدمه ديده بودند : 000 / 170 تن كشته 000 / 800 تن مجروح و 000 / 400 تن زندانى . در اين زمان تعداد كسانى كه به اردوگاه اسيران ، كه آنها را به نام « واحدهاى كشاورزى » مىخواندند ، فرستاده شده بودند از 000 / 000 / 5 تجاوز مىكرد . به نقل برنامهء صداى آمريكا ( 6 ژانويه 1963 ) طى سال 1962 نيروى هوائى ايالات متحده 000 / 50 بار به دهكده هايى كه در خارج از مرز « دهكده هاى دولتى » قرار داشتند ، حمله كرده بود ؛ و طبق اظهارات ژنرال هاركينز ، در همين سال قريب 000 / 30 نفر از دهقانان به هلاكت رسيدند . عمليات هوايى ارتش ايالات متحده بر فراز ويتنام جنوبى به 000 / 30 پرواز در ماه رسيد ؛ و طبق گزارش روز نامهء نيويورك تايمز در عمليات مشترك نيروهاى ايالات متحده و دولت سايگون تقريباً 1400 دهكده از 2600 دهكدهء جنوب با بمبهاى ناپالم و سلاحهاى شيميايى كاملًا نابود شد . گزارش سازمان صليب سرخ آزاد ويتنام جنوبى حاكى از آن بود كه بر اثر به كار بردن تركيبات سمى در نواحى وسيع و پر جمعيت ، هزاران نفر از ساكنان جنوب به امراض مختلف ، خصوصاً امراض جلدى ، مبتلا شده و مدتها دچار رنجها و ناراحتىهاى ناشى از بيمارى بوده‌اند . علاوه بر آن ، بسيارى از رمه هاى گاو و گاوميش و چهارپايان اهلى ديگر نابود شده و برگها و گلها و ميوه هاى درختان و نيز همهء مزارع برنج كاملًا از بين رفته بود .
[2] نخستين ميسيون پايدار مسيحى در ايران ( هيئتى كه به منظور تبليغات مذهبى به ايران اعزام شده بودند . ) ميسيون « نسطوريها » بود كه در سال 1835 م . به سرپرستى يك كشيش ، به نام جاستين پركينز و دكتر ايزاهل گرانت شروع به كار كرد . در سال 1382 م . از سوى « هيئت مركزى ميسيونهاى خارجى » امريكا مأموريت داشت ، اولين مدرسهء به سبك جديد كه جنبه تبليغى مذهبى نيز داشت را در اروميه تأسيس كرد ؛ و در سال 1255 هجرى قمرى توانست حمايت شاه ايران را نيز جلب كند . پس از اين هيئتهاى مذهبى آلمانى ، سوئيسى ، انگليسى و فرانسوى در ايران فعاليت داشتند . « طبق توافقى كه بعداً با انگليسيها به عمل آمد ، شمال و غرب ايران منطقه فعاليت ميسيونهاى امريكايى و بقيه مناطق حيطه فعاليت ميسيونهاى انگليسى شناخته شد . » در سال 1871 م . افزون بر مركز ميسيونرى اروميه ، 48 مركز مختلف ديگر در خارج از اين شهر داير بود . مراكز ميسيونرى تهران ، تبريز ، همدان و سلماس نيز به ترتيب در سالهاى 1871 ، 73 ، 81 ، 85 گشايش يافت . طبق اظهارات رباست ، ميسيونر كليساى پرستبرين امريكا ، در سال 1884 ، شمارى از مسلمانان در تهران و تبريز در مراسم عبادى پروتستانها شركت مىكردند . نظرى به كارنامه سال 1884 م . ميسيونرهاى امريكايى نشان خواهد داد كه وسعت فعاليتهاى آنان تا چه حد بوده است : اداره 24 ميسيون امريكايى در تهران ، اروميه ، همدان و تبريز ، تعليم و ارشاد 230 مدد كار بومى ؛ اداره 25 كليسا با 1796 شركت كننده برگزارى 4578 مراسم مذهبى ؛ شركت 208 دانشآموز در مدارس شبانه روزى با تعليم 2452 دانشآموز در مدارس روزانه ؛ و انتشار 1680890 صفحه چاپى و دريافت 1910 دلار اعانه . سليسون فعاليت ميسيونرهاى كليساى انگليكن را بيشتر مصروف اصلاح كليساى نسطوريها دانسته است . به اعتقاد او پرستبرينها بيشتر خواهان تغيير مذهب مسلمانان بودند . روابط سياسى ايران و امريكا ، آبراهام سليسون ، ترجمه محمد باقر آرام و نقش كليسا در ممالك اسلامى ، مصطفى خالدى و عمر فروخ ، ترجمه مصطفى زمانى .

17

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست