responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 16


است ! اين خشونت عرب است كه اين گونه احكام آورده است ! من تعجب مىكنم ، اينها چه گونه فكر مىكنند ! از طرفى اگر براى ده گرم هروئين چندين نفر را بكشند مىگويند قانون است ! ( 10 نفر را مدتى پيش و يك نفر را هم اخيراً براى 10 گرم هروئين كشتند . و اين چيزى است كه ما اطلاع پيدا كرديم . ) وقتى اين قوانين خلاف انسانى جعل مىشود ، به نام اين كه مىخواهند جلو فساد را بگيرند خشونت ندارد ! من نمىگويم هروئين بفروشند ، لكن مجازاتش اين نيست . بايد جلوگيرى شود ، اما مجازاتش بايد متناسب با آن باشد . [1] اگر شارب الخمر را هشتاد تازيانه بزنند خشونت دارد ، اما اگر كسى را براى 10 گرم هروئين اعدام كنند خشونت ندارد ! در صورتى كه بسيارى از اين مفاسد كه در جامعه پيدا شده از شرب خمر است . تصادفاتى كه در راهها واقع مىشود ، خودكشيها ، آدم كشيها ، بسيارى از آنها معلول شرب خمر است . استعمال هروئين مىگويند بسا از اعتياد به شرب خمر است ، مع ذلك ، اگر كسى شراب بخورد اشكالى ندارد ؛ چون غرب اين كار را كرده است ! و لهذا آزاد مىخرند و مىفروشند . اگر بخواهند فحشا را ، كه شرب خمر يكى از واضحترين مصاديق آن است ، جلوگيرى كنند و يك نفر را هشتاد تازيانه بزنند ، يا زنا كارى را صد تازيانه بزنند ، يا محصنه يا محصن را رجم كنند ، [2] وامصيبتاست ! اى واى كه اين چه حكم خشنى است ! و از عرب پيدا شده است ! در صورتى كه احكام جزايى اسلام براى جلوگيرى از مفاسد يك ملت بزرگ آمده است . فحشا ، كه تا اين اندازه دامنه پيدا كرده كه نسلها را ضايع ، جوانها را فاسد ، و كارها را تعطيل مىكند ، همه دنبال همين عياشيهايى است كه راهش را باز كردند و به تمام معنا دامن مىزنند و از آن ترويج مىكنند . حال اگر اسلام بگويد براى جلوگيرى از فساد در نسل جوان يك نفر را در محضر عموم شلاق بزنند ، [3] خشونت دارد ؟



[1] اعتراض امام ( س ) جهت ديگرى دارد و آن عدم رعايت عدالت است . ص 119
[2] در قوانين جزائى اسلام ، ثبوت احصان يكى از شرايط وجوب رجم است در مجازات فرد زنا كار . مُحْصَن يا مُحْصَنه مرد يا زنى را گويند كه بالغ و عاقل بوده و ضمن داشتن همسر دائمى به او دسترسى داشته باشد .
[3] در قانون اسلام ، حضور تعدادى از مؤمنان ، به هنگام اجراى حدود ، از جملهء آداب كيفر خاطى برشمرده شده است . فقهاى شيعه بر رعايت اين سنت در زمان اجراى حد زنا و قيادت و قذف تصريح نموده‌اند . فتواى آنان در مورد نخست ناظر به آيهء 2 از سورهء نور است . « و گروهى از مؤمنان بايد بر مجازات مرد و زن زنا كار گواه باشند » . وجه ديگر آن است كه حاضران ، از عقوبت آنان عبرت گيرند و هر آن كس در او ميلى بدين كار هست يا آن را مرتكب شده است ، از ارتكاب باز ايستد .

16

نام کتاب : ولايت فقيه ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 16
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست