نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 696
قرائت فتح در توحيد حق سبحانه و تعالى بدان كه حق سبحانه و تعالى جميع أنبياء و أوصياء را از جهة استكمال توحيد خلايق بخلق فرستاده است ، و أولا ايشان را قابل كمالات كرده است و توفيقات عظيمه كرامت فرموده است تا ايشان رياضات و مجاهدات كشيدهاند ، و خود را به مرتبه كه ممكن بوده است نظر به قابليت ايشان رسانيدهاند و بعد از آن ايشان را به خلايق فرستادهاند و أعظم كمالات توحيد الهى است و مراتب آن را حصر نمىتوان كردن و ليكن بر سبيل اجمال مرتبه أول نفى آلهة است كه عبادت مىكردهاند به اغواى شيطان از بتان و كواكب و انسان ، و بحسب ظاهر جميع أنبياء تكليف أمم خود أولا به كلمه توحيد مىنمودهاند كه قولوا لا إله الَّا الله تفلحوا ) * بگوئيد كه نيست الهى به غير از الله كه واجب الوجوديست كه متصف است بجميع كمالات تا رستگار شويد و بعد از آن كه از اين مرتبه مىگذشتند شياطين راههاى ديگر از شرك از جهة بني آدم بهم مىرسانيد در جميع أمم مثل تعدد صفات مثل علم و قدرت و اراده و سمع و بصر و كلام و ادراك وجود و غيرها ، و أكثر أوقات علماء هر امّت را اغوا مىكرد چون در جميع عقول اين معنى از بديهياتست كه آدمي اين كمالات دارد چون واجب الوجود نداشته باشد ؟ ! تا آن كه جمعى از شياطين بحسب استطاعت در اغواى بني آدم كوشيدند و قايل شدند به جسميّت و تشبيه ، باز أنبيا و أوصيا صلوات الله عليهم به براهين قاطعه و دلايل واضحه ايشان را از اين شرك باز مىداشتند و مىفرمودند كه واجب الوجودي كه عالميان را ايجاد فرموده است واحد من جميع الوجوه است ، و اگر تكثرى در ذات أو بهم رسد واجب نخواهد بود بلكه ممكن خواهد بود چنان كه اخبار متواتره از حضرت سيد المرسلين و أئمة طاهرين
696
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 696