responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 334


هدى تحلل را جمع كرد پس البتة غلط از نساخ شده است ( و سال حمزة بن حمران أبا عبد الله صلوات الله عليه عن الَّذى يقول حلَّنى حيث حبستني فقال هو حلّ حيث حبسه الله عزّ و جلّ قال أو لم يقل و لا يسقط الاشتراط عنه الحجّ من قابل ) ( 1 ) و منقول است در صحيح از ابن أبي عمير از حمزه كه توثيق ندارد و ليكن كتابش معتمد طايفه بوده است با آن كه صحت از ابن أبي عمير كافى است كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از شخصي كه در احرام شرط كند و بگويد كه خداوندا مرا محل گردان هر جا كه مرا حبس كنى ؟ حضرت فرمودند كه أو محل مىشود هر جا كه حق سبحانه و تعالى أو را محبوس گرداند خواه شرط كرده باشد يا نه كه گفتن محض تعبّد است و اين شرط كردن نيز ساقط نمىگرداند از أو حج در سال آينده را زيرا كه اگر واجبست حج بر أو قرار گرفته است سال ديگر واجبست با بقاء استطاعت اگر در سال أول باشد و مطلقا اگر مستقر باشد در ذمه اش و اگر واجب نباشد و مستحب باشد هر سال حج مطلوب است و چنين نيست كه شروع در حج كه سبب اتمام مىشود واجب مىشود اتمام آن اگر ممنوع باشد به دشمن يا مرض واجب باشد كردن بلكه مستحبّ است و در حسن كالصحيح منقولست از زراره كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه محرم محل مىشود هر جا كه حق سبحانه و تعالى أو را محبوس كند خواه شرط كند يا نكند .
و در صحيح از أبو بصير ليث منقولست به دوازده سند كه گفت سؤال كردم از آن حضرت صلوات الله عليه از شخصي كه شرط كند در حج كه حق سبحانه و تعالى أو را محل كند هر جا كه محبوس سازد آيا بر أو لازمست كه

334

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 334
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست