responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 320


نگرفته است اما اگر در اثناى سفر در موضعي قصد أقامت ده روز كرده باشد بر ولى واجبست كه آن را قضا كند بنا بر مشهور . بدان كه آن چه صدوق ذكر كرده است مضامين اخبار صحيحه و كالصحيحه و أكثر آنها را در روضة المتقين ذكر كرده أم ( و روى صفوان عن معاوية بن عمّار عن أبي عبد الله صلوات الله عليه قال من مات و لم يكن له هدى لمتعته فليصم عنه وليّه ) ( 1 ) و در حسن كالصحيح و سى شش سند صحيح منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه هر كه بميرد و هدى تمتع نداشته باشد بايد كه ولى از جهة أو روزه بگيرد .
و شيخ طوسي تفسير كرده است به سه روز چون در حسن كالصحيح وارد شده است از حلبى كه آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه اگر سه روز را گرفته باشد و به خانه خود رود و بميرد پيش از آن كه هفت روز را روزه مىگيرد بر ولى واجب نيست كه آن را قضا كند و ممكن است كه عدم وجوب به سبب عدم تمكن از قضا باشد و حديث معاوية بر عموم خود باقي باشد و الله تعالى يعلم ( قال مصنّف هذا الكتاب رحمة الله عليه هذا على الاستحباب لا على الوجوب و هو إذا لم يصم الثّلاثة في الحجّ أيضا ) ( 2 ) صدوق تصنيف كنندهء اين كتاب كه رحمت الهى بر أو باد مىگويد كه روز داشتن ولى محمولست بر آن كه سنّت است نه واجب و آن استحباب يا عدم وجوب شامل است ثلثه را هم چنان كه شامل است سبعه را يعنى بر ولى واجب نيست قضاى اين ده روز مطلقا به اعتبار عموم حديث حلبى و أحوط قضاى ثلثه و سبعه است چون عمومات وارد شده است كه ولى قضا نمايد

320

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 320
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست