responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 279


قيمت داشت و حلقه بيني أو طلا بود داخل اين شتران بود و چون آن حضرت حق سبحانه و تعالى و بزرگى أو را مىدانست در خور علمش تعظيم شعاير مىفرمودند با آن كه آن حضرت نزد حق سبحانه و تعالى عزيزتر و عظيمتر است از جميع مكنونات بود : تعظيم شعاير الهى مىكردند چون في الجملة تعظيم أو بود < صفحة فارغة > [ اگر قرباني قبل از ذبح بميرد ] < / صفحة فارغة > ( و إذا اشترى الرّجل اضحيّة فماتت قبل ان يذبحها فقد اجزات عنه و ان اشترى الرّجل اضحيّته فسرقت فان اشترى مكانها فهو أفضل و ان لم يشتر فليس عليه شئ ) ( 1 ) و اگر كسى قرباني را بخرد و بميرد پيش از آن كه أو را بكشد از أو مجزيست و اگر كسى قرباني را بخرد و دزد آن را ببرد پس اگر بعوض آن بخرد أفضل است و اگر نخرد بر أو چيزى نيست .
و در صحيح از معاوية بن عمار منقولست كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از شخصي كه قرباني را بخرد و آن بميرد يا دزد آن را ببرد پيش از كشتن ؟ حضرت فرمودند كه باكى نيست و اگر عوض آن ديگرى را بكشد بهتر است و اگر نكشد بر أو چيزى نيست .
و آن چه صدوق ذكر كرده است ظاهرا عبارت همين حديثست كه فرق كرده است ميان مردن و دزد بردن و شكى نيست كه آن چه در روايتست بهتر است و ليكن چون صدوق اخبار ديگر را ديده است كه فرق كرده‌اند در اينجا نيز فرق كرده است و آن اخبار در هدى وارد است و ممكن است كه به همين نحو روايت ديگر ديده باشد ، و غرض صدوق آنست كه اگر بميرد چون حق سبحانه و تعالى كشته است اهتمامى در بدل نيست بخلاف آن كه دزد برده باشد كه أكثر أوقات از تقصير اين كس چنين مىشود كه دزد مىبرد

279

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست