responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 205


و در حسن كالصحيح و در صحيح از حلبى نيز منقول است كه آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه أصحاب أراك حج ايشان صحيح .
نيست و در حديث ديگر واقعست كه اگر أول در أراك فرود آيند و بعد از ظهر به عرفات روند ضرر ندارد و اگر در آنجا وقوف نمايند حج ايشان صحيح نيست ، و از اين اخبار و أمثال اين استدلال كرده‌اند بر آن كه وقوف عرفات واجبست ، و در حديث مرسلى وارد شده است كه وقوف به عرفات سنت است محمول است بر آن كه وجوبش از قرآن ظاهر نشده است بخلاف وقوف به مشعر كه از قرآن ظاهر شده است و چون بلفظ امر واقع شده است و حق سبحانه و تعالى فرموده است كه چون روانه شويد از عرفات خداوند خود را ياد كنيد نزد مشعر الحرام .
چنان كه در حديث كالصحيح أعمش وارد است كه وقوف عرفات سنت واجبه است و عمده آنست كه حضرت سيد المرسلين در حجى كه كردند در عرفات وقوف فرمودند و فرمودند كه خذوا عنى مناسككم ) * يعنى عبادات حجرا از من اخذ كنيد پس هر چه آن حضرت فرموده‌اند مىبايد كه واجب باشد مگر آن چه را دليل بيرون كند لهذا جمعى كثير از أصحاب : بيتوته مشعر را واجب مىدانند چون حضرت بيتوته فرمودند و از جهة آن كه اگر كسى بيتوته مشعر را كرده باشد و وقوف صبح را به جا نياورده باشد عمدا حجش باطل نيست و كفاره مىدهد گوسفندى ، و اگر بيتوته واجب نمىبود چون سنت بدل از واجب مىشد و أحوط آنست كه در بيتوته قصد وجوب و ندب نكند بلكه قصد قربت كند و بس ، و ديگر آن كه اگر پيش از غروب از عرفات بدر رود كفاره مىبايد داد شترى چنان كه خواهد آمد و گذشت .

205

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست