نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 206
و صدوق از جهة توضيح مرتبه ديگر ذكر كرده است كه حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله وقوف فرمودند در مزدلفه و صحابه بر دور شتر آن حضرت بودند و آن حضرت مشغول وقوف بودند اشاره فرمودند كه همه جا محل وقوفست متفرق شويد و مشغول دعا شويد . و حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه پدرم صلوات الله عليه وقوف صبح را در موضعي مىكردند كه شب در آنجا بسر آورده بودند . و ظاهرا از جهة آن در آنجا وقوف فرموده بودند كه در وقت نزول قريب به كوه فرود آمده بودند ، و چون در صحيح معاوية بن عمار وارد است كه آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه اگر خواهى قريب به كوه وقوف كن و اگر خواهى در آنجا وقوف كن كه شب در آنجا بودهء و از تقديم جزء أول ظاهر مىشود كه قريب به كوه بهتر باشد و ممكن است كه از جهة ازدحام حضرت در همان جا وقوف فرموده باشند و سنت است كه نو حاجى برود بالاى كوه قزح بسوى مشعر الحرام كه مسجديست بر بالاى آن كوه اگر پياده باشد بهتر و الا بر شتر سواره رود به آن مسجد و آن مسجد مندرس شده است و اثرش هست ، و سنت است كه نو حاجى داخل شود در خانه كعبه . بد آن كه در حسن كالصحيح از معاوية بن عمار وارد است كه آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه سنت است نو حاجى را كه به پاى خود به مشعر رود و داخل خانه شود . و كالصحيح از ابان نيز منقولست به همين عبارت و در اين روايات مذكور نيست أو بعيره پس بنا بر روايات پياده رفتن سنت ، است و بنا بر گفته صدوق دو سنت است أصل رفتن مستحب است و پياده رفتن سنت ديگر است و شك نيست كه پياده رفتن بهتر است با قدرت و الله تعالى يعلم
206
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 206