نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 723
سيما طواف واجب را و از جهة آن قطع توان نمود و جمعى چنين فهميدهاند كه اگر بعد از اتمام شوط چهارم داخل كعبه شود خوبست زيرا كه با تجاوز از نصف گويا همه را به جا آورده است چون در أكثر اخبارى كه حكم به مخالفت سنت شده است در شوط سيم واقع شده است كه داخل خانه شد و اخبار مطلقه را مثل خبر حفص حمل بر مقيد كردهاند و اين قسم حملى ظاهر نيست زيرا كه سؤال از سه شوط شده است حضرت جواب عام فرمودهاند و مدار بر عموم جوابست نه بر خصوص سؤال ، و أحوط آنست كه اگر بعد از شوط چهارم داخل شده باشد تمام كند و اعاده كند و الله تعالى يعلم < صفحة فارغة > [ قطع بخاطر نجاست بدن ] < / صفحة فارغة > ( و روى حمّاد بن عثمان عن حبيب بن مظاهر قال ابتدأت في طواف الفريضة فطفت شوطا واحدا فإذا انسان قد أصاب انفى فأدماه فخرجت فغسلته ثمّ جئت فابتدأت الطَّواف فذكرت ذلك لأبي عبد الله صلوات الله عليه فقال بئس ما صنعت كان ينبغي لك ان تبنى على ما طفت ثمّ قال اما انّه ليس عليك شئ ) ( 1 ) و در صحيح منقولست از حمّاد و أو از أهل اجماع است از حبيب بن مظاهر و اين حبيب اگر حبيبي است كه در كربلا به شهادت فايز شده است حديث مرسل است زيرا كه حماد أو را ملاقاة نكرده است و اگر غير اوست در كتب رجال مذكور نيست و بهر تقدير جهالتي هست و ضرر ندارد و چون اجماع شده است بر تصحيح ما يصحّ عن حماد كه أو گفت شروع كردم در طواف فريضة و يك شوط به جا آوردم شخصي خود را بر بيني من زد و خونين شد بيرون آمدم و شستم و طواف را از سر گرفتم پس عرض نمودم كرده خود را به حضرت أبى عبد الله الحسين صلوات الله عليه بنا بر آن كه حبيب
723
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 723