responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 722


طواف را واگذار و نماز وتر و نماز صبح را بكن و بعد از آن طواف را به جا آور و بنا بر احتمال صبح كاذب طلوع آن عبارت از ظهور است كه خوب ظاهر شود و بنا بر اين نماز وتر را با آداب مىكند با دو ركعت نافله صبح پس اگر صبح شده باشد نماز صبح را مىكند و بعد از آن طواف را تمام مىكند و الَّا اوّل طواف را تمام مىكند و بعد از آن نماز واجب را به جا مىآورد و هر دو معنى خوبست و هر يك مؤيّدات دارد و نساخ فيطلع الفجر را انداخته‌اند تا ظاهرتر شود و مخفىتر شده است و ظاهرا فرقى نيست ميان طواف واجب و سنت و در اين حكم بل اظهر طواف واجبست و از اين حديث ظاهر مىشود كه هر گاه قطع طواف از جهة نماز وتر جايز باشد كه از جهة نماز واجب نيز جايز خواهد بود بطريق أولى و أحاديث گذشت < صفحة فارغة > [ قطع براي دخول كعبه ] < / صفحة فارغة > ( و روى ابن أبي عمير عن حفص البخترىّ عن أبي عبد الله صلوات الله عليه في من كان يطوف بالبيت فيعرض له دخول الكعبة فدخلها قال يستقبل طوافه . ) ( 1 ) و به أسانيد صحيحه منقولست از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه در كسى كه طواف خانه كند و امرى حادث شد كه ميسر شد داخل شدن كعبه به آن كه در را بگشايند و مانعى نباشد و داخل شود حضرت فرمودند كه طواف را از سر گيرد چون دخول كعبه ضرور نبود بخلاف صور ديگر كه ضرور است اگر چه نماز وتر باشد چون فوت أو ضرر عظيم است و تدارك ندارد هر چند قضا كند .
و بر اين مضمون أحاديث صحيحه و كالصحيحه وارد شده است ، و در همه اخبار وارد است كه طواف را از سر گيرد و مخالفت سنّت كرده است و از اين حديث ظاهر مىشود كه آن مقدار اهتمام در دخول كعبه نيست طواف را

722

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 722
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست