نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 505
تست تا كرامت كنى مرا بهشت يا قرب تو در بهشت بنا بر آن كه نيت بهشت يا خلاصي از جهنم منظور بودن منافاة داشته باشد با اخلاص ، و ظاهر اين حديث و أمثال اين كه خواهد آمد اين است كه منافاة ندارد و أحوط آنست كه آنها منظور نباشد در رعايت عبادت و اين قصدها كند كه گذشت . و اين نيت احرام يك مرتبه كافى است در ابتداء احرام بخلاف تلبيه كه تكرارش مطلوبست پس برخيزد و اندك راهى برود و چون به راه أفتى پياده و خواه سواره تلبيه را بخوان و ظاهر اين حديث و أحاديث صحيحه بسيار آنست كه مقارنت نيت احرام با تلبيه در كار نيست بلكه عدم مقارنت مطلوبست وجوبا يا استحبابا و بنا بر مذهب صدوق و أكثر أصحاب مىبايد كه بعد از نيت بىفاصله تلبيه سرّى را به جا آورد و چون به راه افتد تلبيه را بخواند و اظهر جواز هر دو است چنانكه خواهد آمد . < صفحة فارغة > [ احرام بعد از نماز ظهر سنت است ] < / صفحة فارغة > ( و سال الحلبيّ أبا عبد الله عليه السّلام أليلا احرم رسول الله صلَّى الله عليه و آلهام نهارا فقال نهارا فقلت أيّ ساعة قال صلاة الظَّهر فسألته متى ترى ان نحرم قال سواء عليكم انّما احرم رسول الله صلَّى الله عليه و آله صلاة الظَّهر لأنّ الماء كان قليلا كان يكون في رؤس الجبال فيهجّر الرّجل إلى مثل ذلك من الغد فلا يكادون يقدرون على الماء و انّما أحدثت هذه المياه حديثا . ) ( 1 ) و به أسانيد صحيحه منقولست از حلبى كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه آيا حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله در شب احرام گرفتند يا در روز ؟ حضرت فرمودند كه در روز عرض نمودم كه در كدام ساعت حضرت فرمودند كه در ساعت نماز پيشين عرض نمودم كه ما در چه ساعت احرام بگيريم حضرت فرمودند كه در هر
505
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 505