responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 5


ذكر نكرده است در كتاب كافى ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رضى الله عنه نيز موجود است و هر چه صدوق در اين كتاب ارسال كرده است اين شكسته محمد تقي بن مجلسي اشاره به أسانيد آن كه در كتب صدوق است يا در كتب ديگر أصحابست بر سبيل اجمال كرده‌ام در روضة المتقين كه شرح عربى است و در اين كتاب نيز كرده‌ام چون آن چه مطلوبست الحال از اسناد :
معرفت صحت و عدم آنست و صحت را بر چند معنى اطلاق مىكنند .
أما اصطلاح قدما كه صحيح مىگويند مطلوب ايشان آنست كه البتة حضرت سيد المرسلين و أئمة طاهرين صلوات الله عليهم اين لفظ را با معنى اين فرموده باشند و أغلب آنست كه اين علم ايشان را از تواتر بهم مىرسيده است ، و آن چه غالبا صدوق و أمثال أو مىگويند أعم است از اين كه اين علم از تواتر به همرسيده باشد يا به سبب انضمام قراين معلوم شده باشد صدور خبر از معصوم و اشاره به آن شده است در أوايل روضه و اين شرح نيز ، پس بنا بر گفته صدوق احتياج نداريم كه سند را بدانيم و صحت و فساد آن را بدانيم ملاحظه نماييم و ليكن اين حقير در همه كتب اين رعايت كرده‌ام كه أكثر اين اخبار را به قانون متأخرين نيز تصحيح كرده‌ام و بنا بر اين غرض از صحت اصحيت است و آن علمي كه قدما را حاصل بوده است به سبب تواتر اخبار به سبب كثرت كتب كه از حد و حصر بيرون بوده است در أكثر اخبار از آن علم بهم نمىرسد ، و در بسيارى از اخبار علم بهم مىرسد ، و در بسيارى ظن قريب بعلم بهم مىرسد ، و در بسيارى ظن ضعيف بهم مىرسد ، و در بسيارى مشكوك فيه است به اعتبار تعارض اخبار و در هر جا اشاره به آن مىشود و آن چه صحيح است و حسن و موثق مىگوييم باصطلاح متأخرين است كه اگر رجال سند امامي مذهب ثقة اند حديث صحيح است ، و اگر همه ايشان امامي

5

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست