نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 4
كه اين كتاب از صدوق است چون مثل ساير كتب حديث نيست و جواب اينست كه جمعى از محدثين مانند شيخ الطائفة محمد بن الحسن الطوسي و شيخ المحدثين أحمد بن علي النجاشي در فهرست خود كتب صدوق را ذكر كردهاند و جمعى كثير از علما أحاديث علل را ذكر كردهاند همه موافقست با اين كتابي كه بالفعل منسوبست به صدوق و نسخه كه از آن نسخه نوشتهايم جمعى كثير از علما إجازات بر آن نوشتهاند ، و نسخ قديمه كه در زمان صدوق قريب بزمان أو ديدم كه نوشته بودند أحاديث آن موافقست با آن چه صدوق در اين كتب و كتابهاى ديگر ذكر كرده است و آن چه از مذهب خود نقل كرده است موافقست با كتب ديگر ، و طريقه صدوق را هر كه مىداند در تصانيف ديدهاند كه شريك ندارد با آن كه آن چه مسند در آنجا ذكر كرده است باقي محدثين آن حديث را بهمان سند در مثل كافى و تهذيب و استبصار و غير آن ذكر كردهاند . مجملا از مجموع اينها علم بهم مىرسد كه اين كتاب تصنيف اوست يا آن كه از مشايخ نيز دست بدست بما رسيده است بطرق كثيره بنا بر نسخه در كتابي كه جامع علتهاى حج است و ظاهرا مرادش اينست كه در آخر آن كتاب ذكر كردهام نه آن كه كتابي تصنيف كرده باشد چون در فهرست كتبش كه شيخ الطائفة و نجاشي در فهرست خود ذكر كردهاند بخاطر ندارم كه كتابي تصنيف كرده باشد ، و ظاهرا غرض صدوق اينست كه چون از جهة اختصار أسانيد وقايع انداخته است و در كتاب علل الشرائع ذكر كرده است اشاره كند به آن كه اگر خواهيد كه بر أسانيد اين أحاديث اطلاع يابيد رجوع به آن كتاب كنيد و اگر اعتماد بمن مىكنيد يك جا گفتهام كه هر چه در اين كتاب ذكر كردهام همه صحيح است باصطلاح قدما و أكثر اسانيدى كه در اينجا
4
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 4