responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 127


يك تأويل أحاديث سابقه نيز اين است كه اگر كسى سواره به حج رود و چيزى نداشته باشد يا پيشتر حج بر أو واجب شده باشد و تقصير كرده باشد و الحال پياده رود در أمثال اين صور حق سبحانه و تعالى اين ثوابها كرامت مىفرمايد چنانكه محمد بن يعقوب و صدوق رضى الله عنهما سواره را بهتر مىدانند چنانكه گفته است كه < صفحة فارغة > [ حج ماشيا بهتر است ] < / صفحة فارغة > ( و الحجّ راكبا أفضل منه ماشيا لأنّ رسول الله صلَّى الله عليه و آله حجّ راكبا ) ( 1 ) و در صحيح و حسن كالصحيح و موثق كالصحيح از رفاعه منقولست كه شخصي از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه پرسيد كه سواري أفضل است يا پياده رفتن حضرت فرمودند كه سوار بودن بهتر است از پياده رفتن زيرا كه حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله سواره حج فرمودند .
و به همين مضمون در موثق كالصحيح از ابن بكير از آن حضرت صلوات الله عليه منقول است و در صحيح منقول است از رفاعه كه از آن حضرت صلوات الله عليه سؤال كردم كه پياده رفتن حضرت امام حسن صلوات الله عليه از مكة بود كه افعال حجرا پياده واقع ساختند يا از مدينه مشرفه بود كه كل راه پياده رفتند ؟ حضرت فرمودند كه از مكة معظمه بود .
ديگر سؤال كردم كه هر گاه عمره به جا آوردم بعد از آن سوار شوم از جهة رفتن به عرفات يا پياده بروم حضرت فرمودند كه حضرت امام حسين صلوات الله عليه همه را سواره مىكردند ديگر سؤال كردم كه في نفسه سواره أفضل است يا پياده حضرت فرمودند كه سواره أفضل است زيرا كه حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله همه افعال را سواره كردند حتى طواف خانه كعبه را .

127

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست