responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 497


( و ليس على الابل العوامل شىء انّما ذاك على السّائمة الرّاعية ) ( 1 ) و زكات بر شتران كار كن نيست و نيست مگر بر شترانى كه در صحرا كردند و چرند و در اين خلافى نيست كه بر كار كن و معلوفه زكات واجب نيست و احاديث صحيحه به همين عبارت و همين مضمون وارد شده است .
و از آن جمله در صحيح از زراره و محمد بن مسلم و ابو بصير و بريد عجلى و فضيل بن يسار از حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليهما منقولست كه فرمودند كه در گاو و شتر كار كن زكات نيست و نيست زكات مگر بر چرنده علف صحرا و هر چه را سال بر او نگردد نزد صاحبش در آن زكات نيست پس چون سال بر اينها مىگردد زكات واجب مىشود .
و در حسن كالصحيح از زراره منقول است كه سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه بر اسب و شترى كه بر آن سوارى كنند زكات هست حضرت فرمودند كه هر حيوانى كه علفش دهند بر آن زكات نيست و نيست زكات مگر بر حيوانى كه آن را در علف زار سر داده باشند و علف خورد در جميع سالى كه آن را نگاه داشته است يعنى در ملك او داخل شده است ، و اما غير اين حيوانات كه علف خورند زكات در آنها واجب نيست و ظاهر اين حديث آنست كه كل سال علف خورده باشد و شيخ اعتبار اكثر سال كرده است و اين احوط است و ظاهر اخبار صحيحه آنست كه سال اطفال را از روزى كه متولد مىشوند حساب مىكنند و اكثر علما گفته‌اند كه از روزى كه علف صحرا مىخورند سال آنها را حساب مىكنند چون تا شير مىخورند معلوفه‌اند و احوط آنست كه از روز ولادت حساب نمايند .
و در موثق از اسحاق بن عمار منقول است كه گفت سؤال كردم از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه از شتران كار كن كه بران زكات هست

497

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 497
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست