نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 5 صفحه : 456
است عمرو كه حضرت جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه هيچ كس زكات نداد كه زكات چيزى از مال او را كم كرده باشد و هيچ كس منع زكات نكرد كه زكات سبب زيادتى مال او شده باشد بلكه حق سبحانه و تعالى به دادن زكات مال را بركت مىدهد و زياد مىكند و ندادن زكات مال را كم مىكند به بى بركتى و به تسلط دزدان و ظالمان و امثال اينها و كالصحيح از سكونى منقولست از حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله كه فرمودند كه كسى كه زكات را حبس نكرد مالش زياده شده باشد و اين معنى ظاهر است بحسب تجربه كه جمعى كه زكات مىدهند البته خير و بركت در آن مال بهم مىرسد قطع نظر از ثواب غير متناهى . ( و فى رواية ابى بصير عن ابى عبد الله صلوات الله عليه قال من منع قيراطا من الزّكاة فليس بمؤمن و لا مسلم و هو قول الله عزّ و جلّ * ( حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ ) * [1] و فى رواية اخرى و لا تقبل له صلاة ) ( 1 ) و در موثق منقول است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه هر كه ندهد قيراطى از زكات را و آن بيست يك مثقال است يعنى اگر چه زكات واجب را داده باشد و يك قيراط را عمدا نداده باشد نه مؤمن است و نه مسلمان زيرا كه ايمان كامل اقتضا مىكند كه اقل مرتبه واجبات را به جا آورد و هم چنين اسلام كامل يا آن كه چون جايز است كه اگر قيراطى را امام طلبد و او ندهد كه او را بكشند پس گويا مسلمان نيست زيرا كه اسلام سبب اينست كه خون او محفوظ باشد و يا بر تقدير آن كه حلال داند ندادن زكات را اگر چه يك قيراط باشد واجب القتل مىشود و مرتد نه مؤمن است و نه مسلمان بلكه كافر است و اينست كه حق سبحانه و