responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 16


روند تمام مىكنند چون سفر ايشان مقطوع شد به سبب داخل شدن خانه خود و تا منى يك فرسخ است تقريبا قصر نمىتوانند كرد و اگر داخل منازل خود نشوند قصر مىكنند چون مسافرند به سبب رفتن به عرفات ، و ظاهر است كه همان روز بر نمىگردند بلكه روز هشتم بمنى مىروند و نهم در عرفاتند و دهم يا يازدهم به مكه داخل مىشوند .
و در موثق كالصحيح از اسحاق منقولست كه گفت از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه سؤال كردم كه هر گاه اهل مكه برگردند از جهة زيارت خانه آيا تمام مىكنند نماز را حضرت فرمودند كه بلى و كسى كه در مكه اقامت كرده باشد تا يك ماه بمنزله ايشان است ، و ظاهرا مراد از يك ماه آنست كه قصد اقامت نداشته باشد و تابع مير حاج باشند و امروز و فردا كنند تا يك ماه بمنزله مقيم مىشوند بعد از آن . پس ظاهر شد كه احاديث قصر بريد را يا حمل مىبايد كرد بر تخيير يا بر صورتى كه اراده رجوع داشته باشد پيش از ده روز ، و در اين صورت احوط جمع است ميان قصر و اتمام و احوط در مطلق چهار فرسخ جمع است اگر چه اتمام كافى است و الله تعالى يعلم .
< صفحة فارغة > [ قصد عشره ] < / صفحة فارغة > « و روى معاوية بن وهب عن ابى عبد الله صلوات الله عليه انّه قال اذا دخلت بلدا و أنت تريد المقام عشرة ايّام فاتمّ الصّلاة حين تقدم و ان اردت المقام دون العشرة فقصّر و ان اقمت تقول غدا اخرج و بعد غد و لم تجمع على عشرة فقصّر ما بينك و بين شهر فاذا تمّ الشّهر فاتمّ الصّلاة قال قلت ان دخلت بلدا اوّل يوم من شهر رمضان و لست اريد ان اقيم عشرا قال قصّر و افطر قلت فان مكثت كذلك اقول غدا و بعد غد فافطر الشّهر كلَّه و اقصّر قال نعم هذا واحد اذا قصّرت افطرت و اذا افطرت قصّرت » ( 1 ) و در صحيح و حسن كالصحيح منقول است كه

16

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 16
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست