نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 595
ابواب حج و در اينجا استطرادا مذكور شد . ( وفى خبر اخر قال الصّادق صلوات الله عليه ليس على المرأة اذان و لا اقامة اذا سمعت اذان القبيلة و يكفيها الشّهادتان و لكن اذا اذّنت و اقامت فهو افضل ) و در حديث ديگر از آن حضرت صلوات الله عليه منقول است كه بر زنان اذان و اقامه نيست هر گاه اذان قبيله را بشنود بان اكتفا مىكند و كافيست زنان را شهادتان و ليكن اگر اذان و اقامه بگويد افضل است دغدغه در اين نيست كه متلقى نشده است از شارع كه زنان اذان اعلام بر مناره و امثال آن بگويند و دغدغه نيست در آن كه در خانه خود از جهت خود اذان و اقامه مىتوانند گفت و اگر جمعى باشند در جائى كه مردان محرم باشند يا زنان باشند و بس ظاهرا اذان اعلام از جهت ايشان تواند گفت چنان كه ظاهر مىشود از اطلاق اخبار . و در حديث صحيح از جميل منقولست كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه آيا بر زنان اذان و اقامه هست يعنى لازمست حضرت فرمودند كه نه . و در حديث صحيح از زراره منقولست كه گفت به خدمت حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه عرض نمودم كه آيا بر زنان اذان هست فرمودند كه هر گاه شهادتين را بگويند بس است ايشان را . و در حديث صحيح منقولست از عبد الله كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه زن اذان نماز مىگويد حضرت فرمودند كه خوبست اگر بگويد و اگر تكبير و شهادتين را بگويد او را كافى است و در حديث موثق كالصحيح از آن حضرت صلوات الله عليه منقولست كه فرمودند كه اقامه زنان آن است كه به تكبير و شهادتين را بگويند .
595
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 595