نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 562
اذانست و ظاهرا مراد از مماثلت مماثلت فى الجمله است در آن كه فصول هر دو را مكرر بايد گفت و در اكثر شريكند و هيچ شك نيست كه در اقامه دو مرتبه قد قامت الصلاة مكرر مىشود و در اذان نيست و اكثر بر آنند كه تكبير اول اذان چهار است و اوّل اقامت دو است و تهليل در آخر اذان دو است و در آخر اقامت يكى و در آخر تصريح به اينها خواهد نمود با علتش . و در نسخه تهذيبى كه شيخ حسين بن عبد الصمد از خط شيخ طوسى رحمها الله نوشته بود تكبير آخر نيز چهار بود و ظاهرا از سهو نساخ باشد و مؤيد مشهور است حديث موثق كالصحيح اسماعيل جعفى كه گفت از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه شنيدم كه مىفرمودند اذان و اقامه سى و پنج حرفست و بدست مبارك خود مىشمردند اذان هجده حرف و اقامه هفده حرف و جمعى اين حديث را صحيح مىدانند و على أيّ حال اكثر علما عمل به همين حديث كردهاند . و احاديث صحيحه وارد شده است به غير اين عنوان و بعضى از علما نقل كردهاند كه بعضى عمل به آنها كردهاند و ليكن قايل آنها معلوم نيست مثل حديث صحيح عبد الله بن سنان كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از اذان حضرت فرمودند كه مىگويى كه الله اكبر الله اكبر تا به آخر آن چه مذكور شد . و در حديث حسن كالصحيح يا صحيح از زراره و فضيل بن يسار از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه منقولست كه فرمودند كه چون حضرت سيّد المرسلين صلَّى الله عليه و آله را به معراج بردند و به بيت المعمور رسيدند وقت نماز شد جبرئيل اذان و اقامه گفت و حضرت سيّد المرسلين پيش ايستادند و ملائكه و پيغمبران همه در عقب آن حضرت ايستادند و نماز كردند
562
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 562