responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 2  صفحه : 84


باشد لازم بود كه مبالغه فرمايند در عدم وجوب به اين عبارت زيرا كه ايشان اين توهم را از امثال عبارات سابقه كرده بودند پس اگر اندك مساهله در جواب مىفرمودند سبب رسوخ اعتقاد باطل ايشان مىشد چنان كه خواهد آمد بسيارى از امثال اين .
و احوط آنست كه نگذارد كه ناخنهاى دست و پا دراز شوند و اگر نچينند البته در وقت وضو و غسل چنان كنند كه چركى نماند در زير ناخنها كه دغدغه وجوب مىشود .
و در حديث كالصحيح از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه وارد شده است كه فرمودند كه سبب ناخن گرفتن آنست كه چرك در زير آن بهم مىرسد اگر دراز شود و شياطين در چنين جاها جا مىكنند و سبب فراموشى مىشود .
و قريب به اين معنى در حديث كالصحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه وارد شده است و اولى آنست كه ناخن را به دندان نگيرد كه اخبار بسيار وارد شده است در نهى از آن و آن كه سبب نسيان است .
< صفحة فارغة > [ زنان اندكى از ناخنهاى خود را بگذارند از براى زينت ] < / صفحة فارغة > ( وقال رسول الله صلَّى الله عليه و آله للرّجال قصّوا اظافيركم و للنّساء اتركن من اظافيركنّ [1] فانّه ازين لكنّ ) و بروايت سكونى از آن حضرت صلى الله عليه و آله منقولست كه مردان را فرمودند كه ناخنهاى خود را بگيريد و به زنان فرمودند كه اندكى از ناخنهاى خود را بگذاريد كه از براى زينت شما بهتر است يعنى چنان كه مردان را سنت است بيخ گرفتن ناخن زنان را سنت نيست نه آن كه در اصل نگيرند از جهت آن كه اگر نگيرند قبيح مىنمايد



[1] اظفار كن . خ .

84

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 2  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست