نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 93
است كه شخصى از آن حضرت سؤالى نمود و حضرت جوابى فرمودند ديگر سؤالى كرد و گفت رأى شما چيست حضرت فرمودند كه نزد ما رأى نمىباشد هر چه مىگوييم سخن رسول خدا است صلَّى الله عليه و آله . و در حديث صحيح از آن حضرت وارد است كه قياس در شرع نمىباشد نمىبينى كه زن حايض قضاى روزه مىكند بعد از پاك شدن ، و قضاى نماز نمىكند با آن كه مقتضاى قياس ايشان اين است كه بر عكس باشد زيرا كه نماز اشرف از روزه است ، و هر گاه قياس كنند دين بر هم مىخورد . و در حديث حسن از ابو بصير منقول است كه به حضرت صادق صلوات الله عليه عرض نمودم كه بر ما چيزها وارد مىشود كه در كتاب خدا و سنت نيست پس جايز است كه فكر كنيم و به عقل خود جواب گوييم ؟ حضرت فرمود كه نه اگر در واقع فكر تو موافق حق باشد ثواب ندارى ، و اگر مخالف حق باشد دروغ بر حق سبحانه و تعالى بستهاى . و در اخبار بسيار وارد شده است كه حضرات ائمه معصومين صلوات الله عليهم ابو حنيفه را لعن نمودند بواسطه آن كه عمل به قياس مىكرد ، و احاديث عدم جواز عمل به قياس اظهر متواترات است . و در حديث صحيح از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه وارد شده است كه هر كه فتوى دهد مردمان را بدون علم و بدون هدايت ، لعنت مىكنند او را ملائكه رحمت ، و ملائكهء عذاب ، و در گردن اوست گناه هر كس كه به فتواى او عمل نمايد ، و ظاهرا مراد از هدايت اخبار ائمه اطهار است و ممكن است كه عطف تفسيرى باشد كه هر دو يك معنى داشته باشد . و در حديث صحيح وارد شده است از عبد الرحمن بن الحجاج كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه به من فرمود : كه دور باش از دو خصلت كه هر كه هلاك شده است ، و مستحق عقوبات الهى شده است از اين
93
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 93