نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 614
دارند بعضى اعاده غسل را واجب مىدانند بنا بر اين كلام ، و بعضى غسل را صحيح مىدانند و وضو را واجب نمىدانند بنا بر آن كه حدث اصغر ناقض غسل نيست و حدث بعد از طهارت مضر است و نديدهايم كه حدث در اثناى غسل ضرر داشته باشد . و اكثر علما غسل را صحيح مىدانند و وضو را واجب مىدانند بنا بر آن كه اگر بعد از غسل صحيح حدث واقع شود طهارت صغرى باطل مىشود و وضو واجبست اجماعا پس اگر در اثناى غسل باشد بطريق اولى ناقض خواهد بود و اين قول خالى از قوتى نيست و ليكن احوط آنست كه غسل را از سر گيرد و وضو بسازد . و بعضى گفتهاند كه احوط آنست كه همين غسل را تمام كند و بعد از آن غسل را اعاده كند و وضو بسازد و آخوند مولانا احمد اردبيلى گفته است كه احوط آنست كه مرتبه ديگر جماع كند تا بىدغدغه نيت جزم تواند كرد . و ظاهرا اين قدر مبالغه در كار نيست از سر گرفتن غسل و وضو ساختن كافى است و الله تعالى يعلم . < صفحة فارغة > [ رعايت ترتيب در غسل ] < / صفحة فارغة > ( فان بدأت به غسل جسدك قبل الرّأس فاعد الغسل على جسدك بعد غسل رأسك ) پس اگر ابتدا كنى به شستن بدن پيش از شستن سر پس اعاده كن شستن بدن را بعد از شستن سر به عنوانى كه در ترتيب وضو گذشت . و اين عبارت نيز عبارت فقه رضويست . و بر اين مضمون حديث حسن كالصحيح زراره از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه وارد شده است و دلالت مىكند بر اشتراط ترتيب ميان سر و بدن و اما تقديم جانب راست بر جانب چپ حديثى صريح ندارد و گذشت . و در حديث موثق از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه منقولست كه چون غسل جنابت كنى اين دعا را بخوان كه اللَّهمّ طهّر قلبى و تقبّل
614
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 614