responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 613


و از اين كلام نيز ظاهر مىشود كه صدوقان قايل به ترتيب ميان جانب راست بر چپ نيستند چنان كه ظاهر احاديثست و اگر چه ترتيب احوط است تا مخالفت علما نكرده باشد موالات اولى است تا از دغدغه حدث در اثناى غسل نيز خلاص شده باشد چنان كه گفته است .
< صفحة فارغة > [ اگر حدثى صادر بعد از آن كه سر را شسته باشى پيش از آن كه بدنت را بشويى پس اعاده كن غسل را ] < / صفحة فارغة > ( فان احدثت حدثا من بول او غايط او ريح بعد ما غسلت رأسك من قبل ان تغسل جسدك فاعد الغسل من أوّله ) پس اگر حدثى از تو صادر شود مثل بول و غايط يا باد بعد از آن كه سر را شسته باشى پيش از آن كه بدنت را بشويى پس اعاده كن غسل را از سر .
و ظاهرش آنست كه على بن بابويه اين عبارت را و ساير عباراتى كه به پسرش نوشته است از كتاب فقه رضوى برداشته باشد بلكه اكثر عباراتى كه صدوق از خود مىگويد از آن كتاب برداشته باشد و اين كتاب در قم ظاهر شد و نزد ما هست .
و ثقه عدل قاضى مير حسين طاب ثراه قريب بده سال قبل از اين از روى آن كتاب نوشته بود و چند جا خط حضرت امام رضا صلوات الله عليه بر آنجا بود كه من اشاره كرده‌ام به آن و صورت خط حضرت را قاضى نوشته بود من نيز نوشتم و از موافقت آن نسخه به آن نسخه من لا يحضره الفقيه ظن قوى بهم مىرسد كه على بن بابويه و محمد بن على هر دو علم داشته‌اند به آن كه اين كتاب تصنيف آن حضرت است كه گفته است صدوق كه ميان من و خدا حجت است و چون سهوى واقع شد بنده را تا اينجا ملاحظه نكردم و از اينجا تا به آخر إن شاء الله تعالى اشارهء به آن خواهم كرد .
و بعضى از علما ذكر كرده‌اند كه در امالى ابن بابويه اين حديث هست و امالى بسيار نزد ما هست ، و بعضى را بر صدوق خوانده‌اند و اجازات فضلا بر آن هست و در هيچ يك از اينها نديديم بنا بر اين علما خلافى عظيم در اين مسأله

613

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 613
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست