نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 605
قيد غالب كرديم . و آن كه احوط و اولى گفتيم از آن جهت است كه ظاهر نيست كه آن چه حضرت فرموده است تقييد حكم است يا علت حكم مثلا علت حرمت شراب زوال عقل است و چون غالب زوال عقل است از آن علت حكم كلى شده است كه يك قطره نيز حرام است و اما در چيزهائى كه مست كنند مثل جوزبوا حكم در آنجا مقيد است به اسكار يعنى قدرى كه مست كند از آن حرامست نه مطلقا . و ظاهرا در اينجا از قبيل اول باشد چون احاديث بسيار در اين باب وارد شده است كه حضرات صلوات الله عليهم مطلقا فرمودند حتى اين حديث كه زراره و محمد بن مسلم بسند صحيح از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه روايت كردهاند حضرت مطلق فرمودند زراره پرسيد كه چرا چنين است كه مىتوانند برداشت و نمىتوانند گذاشت ؟ حضرت اين وجه را فرمودند . و در حديث صحيح عبد الله بن سنان مطلق است كه مىتوانند برداشت و نمىتوانند گذاشت . و در حديث صحيح زراره و محمد بن مسلم كه از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه روايت كردهاند كه از آن حضرت پرسيدند كه حايض و جنب داخل مسجد مىتوانند شد يا نه ؟ حضرت فرمودند كه حايض و جنب داخل مسجد نمىتوانند شد مگر بعنوان گذشتن چنان كه حق سبحانه و تعالى فرموده : * ( ولا جُنُباً إِلَّا عابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا ) * [1] و ظاهرا مراد اين باشد كه نزديك مواضع صلاة مشويد مگر بعنوان عبور تا وقتى كه غسل كنيد چون سابقش اينست كه * ( لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ ) * [2] يعنى نزديك مشويد به مواضع نماز كه مساجد باشد در وقتى كه مست باشيد از جهت
[1] آيه 46 - سورة النساء . [2] آيه 46 - سورة النساء .
605
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 605