responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 519

إسم الكتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 715)


سيلان بول است حمل كرده‌اند بر آن كه با بول مىآيد البته مخلوط است به بول ، و اكثر حمل بر استحباب كرده‌اند و چون نادر است كه بعد از بول و استبرا و وضو بيايد محتمل است كه حمل كنند بر صورتى كه استبرا نكرده باشد زيرا كه وقتى كه مىآيد با قطرات بول مىآيد و اين اظهر است .
< صفحة فارغة > [ لباس نجس انسان را جنب نمىكند ] < / صفحة فارغة > ( و سال عبد الله بن بكير ابا عبد الله صلوات الله عليه عن الرّجل يلبس الثّوب و فيه الجنابة فيعرق فيه فقال انّ الثّوب لا يجنب الرّجل ) و در موثق كالصحيح سؤال كرد از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه از شخصى كه جامه به پوشد و در آن جامه منى باشد و عرق كند در آن جامه حضرت فرمودند كه جامه آدمى را جنب نمىكند يعنى به سبب اين غسل واجب نمىشود .
بدان كه تا تقيه نباشد حضرات ائمه معصومين اين نحو حرف نمىزنند كه جواب مطابق سؤال نباشد چون اكثر سنيان منى را پاك مىدانند و راوى از نجاستش پرسيده است و حضرت جواب مىفرمايند كه سبب غسل نمىشود تا او بفهمد كه در اين مجلس جاى پرسيدن اين قسم چيزها نيست .
و محتمل است كه مراد راوى نيز همين باشد كه حضرت جواب فرموده‌اند ، يا غرض از اين سؤال آنست كه عرق جنب نجس است تا نتوان در آن جامه نماز كردن حضرت فرموده باشند كه عرق نجس نيست و مىتوان نماز كردن ، يا پرسيده باشد كه اگر عرق كرده باشم و جامه منىدار پوشيده باشم و ندانم كه منى به بدنم خورده است بدن را آب مىبايد كشيد ، يا پرسيده باشد كه اندك عرقى سبب اين مىشود كه منى تعدى كند به بدن حضرت فرموده باشد كه نه و حمل بر تقيه اظهر است در اين حديث و در اكثر احاديث آينده و الله تعالى يعلم .
( وفى خبر آخر انّه لا يجنب الثّوب الرّجل و لا الرّجل يجنب الثّوب ) شيخ بعنوان قوى اين مضمون را از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه روايت كرده است كه جامه كسى را جنب نمىكند و كسى جامه را جنب

519

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 519
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست