responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 428


ابو هريره در صحاح سته روايت كرده‌اند .
و ممكن است كه حضرت بر سبيل طنز و سخريه فرموده باشند و از اين باب اخبار خواهد آمد ، و بر تقدير موافقت حق حضرت فرقى نفرمودند ميان بول و خواب ، در همين حديث نمىيابم كه چه چيز باعث صدوق شده است كه در خواب اين مبالغه فرموده است و در غير خواب مساهله و حق اين است كه هر دو بر سبيل كراهت است زيرا كه اخبار صحيحه وارد شده است كه جنب و غير آن دست را داخل ظرف مىتوانند كرد پيش از شستن هر گاه دست ايشان نجس نباشد ، و اگر نجس باشد آب را بريزند .
و از آن جمله حديث صحيح محمد بن مسلم ، و حديث صحيح شهاب بن عبد ربه ، و حديث موثق سماعه ، و حديث قوى ابو بصير است .
( فان ادخلها فى الماء من حدث البول و الغائط قبل ان يغسلها ناسيا فلا بأس به الَّا ان يكون فى يده قذر ينجّس الماء ) پس اگر دست را داخل آب كند بعد از حدث بول يا غايط پيش از آن كه دست را بشويد از روى فراموشى باكى نيست مگر آن كه در دستش نجاستى باشد كه آب را نجس كند . و احاديث صحيحه بر اين مضمون وارده شده است و ليكن فرقى نيست ميان خواب و غير آن .
( والوضوء مرّة مرّة و من توضّأ مرّتين لم يوجر ، و من توضّأ ثلاثا فقد ابدع ) و وضو يك مرتبه يك مرتبه است و كسى كه دو مرتبه وضو بسازد ثواب ندارد بر مرتبه ثانى و كسى كه سه مرتبه وضو بسازد بدعت كرده است . و اين حديث را شيخ بسند قوى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه روايت كرده است و گذشت .
( و من مسح باطن قدميه فقد تبع وسواس الشّيطان ) و كسى كه مسح كشد شكم پاها را بتحقيق كه متابعت نموده است وسوسه شيطان را ، يا

428

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 428
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست