نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 381
زراره و بكير گفتند كه ما پرسيديم كه كعبها كدامست ؟ حضرت اشاره فرمودند كه اينجا يعنى مفصل نزد استخوان ساق ، پس ما گفتيم كه اينها چه چيز است ؟ حضرت فرمودند كه استخوان ساق است و كعب پائينتر است پس گفتيم حق سبحانه و تعالى آن چه خير شما باشد پيش شما آرد يك كف آب بس است بواسطه رو ، و يك كف از براى دست ، حضرت فرمودند كه بلى بس است هر گاه مبالغه كنى به آن كه كف پر بردارى و نگذارى كه آبش تمام بريزد و به همه جا برسانى بعنوان جريان اما دو كف خوب به همه جا مىرسد . و اين حديث مستند جمعى است كه مفصل را كعب مىدانند و از طرفين قابل تأويل هست اگر چه اظهر مذهب مشهور است كه استخوان پشت پاست ، و حديث اخوين كه مستند ايشانست تتمه آن را ذكر نكرده است شيخ كه حضرت فرمود كه پائينتر است ، و اگر از بالاى برآمدگى پشت پا تا مفصل را احتياطا بكشد بد نيست . ( وتوضّأ النّبيّ صلَّى الله عليه و آله مرّة مرّة و قال هذا وضوء لا يقبل الله الصّلاة الَّا به ) و حضرت صلى الله عليه و آله يك مرتبه يك مرتبه وضو ساختند و گفتند كه اين وضوئى است كه حق سبحانه و تعالى نماز را قبول نمىكند مگر به اين وضو . اين حديث را علما مسندا ذكر نكردهاند ، و اكثر كه حديث زراره را نقل مىكنند اين تتمه را مىآوردند ، و حاصل آنست كه چون سابق بر اين معلوم نيست كه چه نحو وضو ساخته بوده است حضرت ، استدلال علما صورت ندارد . اما صدوق چون شهادت مىدهد كه در آن حديث حضرت يك مرتبه يك مرتبه شسته است بواسطه مطلب صدوق نافع است ، و ليكن ضرر دارد به آن چه خواهد گفت كه دو مرتبه ضرر ندارد اما ثواب ندارد ، و ظاهرا آن كه حضرت فرموده است كه خداى تعالى قبول نمىكند مگر به مثل اين وضو اصل افعال باشد
381
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 381