نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 369
إسم الكتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 715)
( ثمّ غرف ملأها ماء ) پس به كف آب برداشت آن مقدار كه دست راست آن حضرت پر شد . ( ثمّ وضعه على جبهته ) پس آب را بر پيشانى گذاشتند و دست برنداشتند كه مبادا همه ريخته شود . ( وقال بسم الله ) و بسم الله گفتند چون اول افعال وضو است و نيت را نگفتند بنا بر آن كه نيت كار دل است و شيخ رحمه الله گفته است كه بسم الله عبارت از نيت است چون بنده استعانت از حق سبحانه و تعالى مىجويد البته بخاطر دارد كه وضو را از براى حق سبحانه و تعالى مىكند . و مؤيد اين معنى ذكر كرده است حديث صحيحى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه شخصى وضو ساخت در حضور حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله و نماز گذارد پس حضرت فرمود كه وضو و نماز را اعاده كن تا سه مرتبه حضرت صلى الله عليه و آله امر به اعاده وضو و نماز فرمودند . آن شخص به خدمت حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه رفته واقعه خود را عرض نمود حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه در وقت وضو بسم الله گفتى ، گفت نگفتم حضرت فرمودند كه بسم الله بگو در اين مرتبه كه وضو ساخت و بسم الله گفت و نماز كرد حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله نفرمودند كه اعاده كن . و اگر چه حمل اين حديث بر نيت بحسب ظاهرى بعدى دارد ، و ليكن چون امر نيت سهل است چنان كه از اخبار ظاهر مىشود پر استبعادى ندارد كه همين كه حق سبحانه و تعالى در خاطرش باشد نيت باشد زيرا كه مىداند كه اين فعل را حسب الامر او مىكند ، و احوط آنست كه ترك بسم الله نكند هر چند نيت كرده باشد تا به بركت بسم الله وضوى صحيح خالص از براى خدا بسازد . و صدوق نيز مطلقا نيت را ذكر نكرده است .
369
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 369