نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 332
اعاده احوط است خصوصا در وقت ، و نهايت احتياط آنست كه در خارج وقت نيز قضا كند . < صفحة فارغة > [ استنجاء غايط به سنگ و كهنه و كلوخ ] < / صفحة فارغة > ( ويجزئ فى الغائط الاستنجاء بالحجارة و الخرق و المدر ) و كافى است در استنجاء غايط كه موضع را پاك كند به سنگ و كهنه و كلوخ و بر اين مضمون احاديث صحيحه وارد شده است و خلافى ظاهرا نيست در ميان علما در اكتفا به سه سنگ و سه كلوخ و سه كهنه و در كمتر خلاف است كه اگر به يك سنگ ، يا دو سنگ پاك شود آيا اتمام آن به سه سنگ لازم است مشهور لزوم است . و همچنين خلاف است كه اگر به سه طرف يك سنگ خود را پاك كند آيا كافيست يا سه سنگ مىبايد ، و همچنين اگر سه طرف جامه را بر خود مالد خلاف است ، احوط آنست كه سه عدد باشد خصوصا سنگ . و خلافى نيست كه اگر به سه سنگ پاك نشود زياده لازم است تا پاك شود . و سنت است كه به طاق تمام كند پس اگر به چهار سنگ پاك شود سنگى ديگر بر خود بمالد تا پنج شود . و مشهور آنست كه در اين جا زوال عين كافى است بخلاف استنجاى به آب كه در آنجا زوال عين و اثر هر دو مىبايد ، و اثر عبارت است از اجزائى صغار كه به غير از آب غالبا زايل نشود . پس اگر اثر بماند و عرق كند و زير جامه رنگ بردارد مثلا نماز مىتواند كرد اما خلاف است كه پاك است يا نجس است و عفو است . و آن چه از اخبار صحيحه ظاهر مىشود آن است كه تا آب مقدور باشد اكتفا به سنگ نكند ، و خلافى نيست در آن كه استنجاى مخرج بول را به آب مىبايد كرد و به كلوخ و غير آن عبث است ، و در استنجاى غايط دغدغه در اين نيست كه جمع ميان سنگ و آب بهتر است و در صورت جمع لازم نيست كه سه سنگ باشد همين كه عين زايل شود اگر چه به يك سنگ باشد سنت به عمل آمده است اگر چه سه سنگ بهتر است .
332
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 332