نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 330
و بر اين مضمون اشعار دارد روايات بسيار از صحيح و موثق و حسن كه بعنوان ترتيب ذكرى اول استنجاى بول را ذكر كردهاند ، و ديگر غايط و بعضى از علما بر عكس قايلند به اعتبار موثقه عمار كه از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه روايت كرده است كه از آن حضرت پرسيدم كه اگر كسى خواهد كه استنجا كند به كدام يك از مخرجين ابتدا كند ؟ حضرت فرمودند كه اول به مقعد ، بعد از آن بذكر . و اكثر علما قايلند به آن كه مخير است ميان هر دو . و محتملست جمع كردن ميان اخبار به آن كه اگر به آب استنجا كند اول مخرج غايط را بشويد ديگر بول را ، و اگر به سنگ استنجا كند بر عكس چنان كه بعضى از اخبار اشعار به آن دارد و دور نيست كه حكمت تقديم استنجاى غايط آن باشد كه مخرج پاك شود تا در استبرا دستش آلوده نشود و بنا بر اين وجهى ديگر ظاهر مىشود در جمع كه اگر متعدى باشد اول غايط را و الا بر عكس ، و اين احتمالات از جهت رفع تناقض است در اخبار كه ممكن است چنين مطلوب باشد و راويان فهميده باشند و الا به اينها عمل نمودن مشكل است پس تخيير اولى است و الله تعالى يعلم . ( والمستنجي يصبّ الماء اذا انقطعت درّة البول ) و كسى كه خواهد استنجا كند صبر كند تا سيلان بول منقطع شود بعد از آن آب بريزد و دور نيست كه در اين صورت استبرا در كار نباشد چنان كه مجربست كه اگر بعد از اين استبرا بكند چيزى بيرون نمىآيد و مكرر اين ملاحظه كردهام و ظاهر يصب الماء آنست كه يك مرتبه كافى باشد . و همين مضمون را شيخان بسند صحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه روايت كردهاند كه آن حضرت فرمودهاند كه چون سيلان بول منقطع شود آب بريز . و احاديث معتبره كالصحيح نيز بر اين مضمون وارد شده است . < صفحة فارغة > [ كسى كه نماز كند و بعد از نماز به خاطرش رسد كه استنجا بول نكرده بود ] < / صفحة فارغة > ( و من صلَّى فذكر بعد ما صلَّى انّه لم يغسل ذكره فعليه ان يغسل
330
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 330