نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 211
و جمعى اين نهى را ارشادى مىدانند ، و مراد از امر و نهى از شادى طلبى است كه فايده اش دنيوى باشد ، و ثواب اخروى نداشته باشد چون حضرات فرمودند كه مورث برص است ، لكن ظاهر امر اول شرعيست ، و منافات ندارد كه فايدهء دنيوى نيز بر آن مترتب شود ، چنان كه در اخبار بسيار وارد شده است در حج كه سبب توانگرى است مجملا جزم نمودن خوب نيست ، اگر بر سبيل احتمال گويند جا دارد ، و مذهب ابن بابويه ظاهر نيست كه حرام مىدانند يا مكروه ، چون او نيز بر وفق حديث نهى نموده است ، و اظهر كراهت است جمعا بين الاخبار و جمعى از علما گفتهاند كه مكروه است همه استعمالات حتى آن كه اگر گرميش زايل شده باشد نيز مكروه دانستهاند ، و اين بهتر است و به اطاعت اقرب . < صفحة فارغة > [ وضو ساختن به آبى كه به آتش گرم شده باشد اشكالي ندارد ] < / صفحة فارغة > ( ولا باس ان يتوضّأ الرّجل بالماء الحميم الحارّ ) و باكى نيست وضو ساختن از آبى كه به آتش گرم شده باشد ، هر چند بسيار گرم باشد . اخبار صحيحه وارد شده است كه غسل به آب گرم مىتوان كرد . و باز اخبار وارد شده است كه هر چيزى مباح است تا نهى وارد شود ، و نهى وارد نشده است از وضو ساختن به آب گرم . و ممكنست كه به صدوق خبرى رسيده باشد به اين مضمون ، و كسى از مسلمانان در اين خلاف نكرده است مگر مجاهد از سنيان ، و چون خلاف اجماع است سنيان نيز اعتبارى به سخن او نكردهاند ، و ممكنست كه غرض صدوق رد بر او باشد . < صفحة فارغة > [ ميتة و خون و بول و عذرة و خمر آب را نجس مىكند ] < / صفحة فارغة > ( ولا يفسد الماء الَّا ما كان له نفس سائله ) يعنى آب را نجس نمىكند حيوان مرده مگر حيوانى كه خون روان از رگ داشته باشد . و همين عبارت را شيخ روايت كرده است از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه بعنوان موثق و قوى ، و مضمون اين عبارت وارد است در احاديث بسيار و در خبر موثق وارد شده است از آن حضرت صلوات الله عليه كه اگر مار ، يا عقرب ، يا
211
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 211