ب : تعارض دليلين . ج : تأثير پذيرى جان انسان از شنيدنيها بيش از تأثير پذيرى از ديدنيهاست ، مىنويسد : همانطور كه أنواع ديدنيها آثاري دارد ، منظره هايى سبب انبساط و خنده است و بعضي باعث انعطاف و يا انزجار ، برخى دهشتآور است ، و بعضي گريه آور ، مناظرى شهوتانگيز است و مواردى نفرتانگيز ؛ شنيدنيها نيز آثار گوناگون و هر كدام حكمي دارد بلكه تأثير شنيدنيها بيش از ديدنيهاست . د : موضوع علم موسيقى . ه - : غنا در لغت . و : غنا در صدر اسلام . مقصد اوّل در أحاديث باب بحث مىكند ، سيد ماجد أحاديث ناهيه را ناظر و منصرف به غناي عرفى مىداند كه در صدر اسلام و بخصوص در دربار بنى اميّه و بنى عبّاس رايج بوده است و أحاديث مجوّزه را بر غناي لغوى حمل مىكند . مقصد دوم در نكوهش فتوا به تحريم مطلق غناست و در خاتمه تحريم كنندگان غناي لغوى را - در بي دليلي - به برخى عامّه تشبيه مىكند كه بر اثر تمسّك به قياس و استحسان و خود رأيي ، دچار هرج و مرج شديد شدند تا جايى كه هارون الرشيد از حضرت امام موسى بن جعفر عليهما السّلام استمداد كرد تا ملاك و معيارى براي أصول و فروع دين ارائه دهد و آن حضرت در پاسخش رهنمودى نوشتند و كتاب ، سنّت مورد قبول و عقل را معيار قرار دادند . سيّد ماجد مىگويد : حرمت غنا - به معناى لغوى - از ضروريات دين